ВЕГЕТАРИАНСКА ДИЕТА

Вегетарианската диета включва въздържане от ядене на месо, риба и птици.

Има няколко форми на вегетарианство, всяка от които се различава по своите ограничения.

Въпреки разликите, те имат нещо общо - това че носят ползи за здравето ни.

12-СЕДМИЧЕН ИНДИВИДУАЛЕН ХРАНИТЕЛЕН РЕЖИМ

Какво ще получите:

✅ Изцяло персонализиран хранителен режим според твоите нужди

✅ Лесно и разнобразно меню

✅ Постоянна връзка с екипа ни

✅ 100% Гаранция за връщане на парите

Бързо. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!

1. Какво представлява?

Както споменахме вече, тази диета включва въздържане от ядене на месо, риба и птици. За разлика от веганската, тук не се включват яйцата и млечните продукти.

В този смисъл, вегетарианската диета е по-либерална и следователно би се харесала на по-голяма част от хората.

2. За кого е подходяща?

Хората често стават вегетарианци по религиозни или лични причини, както и по етични въпроси, като правата на животните.

Други решават да станат вегетарианци по екологични причини, тъй като отглеждането на животни за храна увеличава емисиите на парникови газове, допринася за изменението на климата и изисква големи количества вода, енергия и природни ресурси.

Много хора стават вегетарианци, защото са привлечени от ползите за здравето в дългосрочен план - намаляване на риска от сърдечни заболявания, диабет и някои видове рак.

3. За кого НЕ е подходяща?

Не е подходяща за хора, които не могат да си представят живота без месо. Ако сте вегетарианец това може да ви се струва лесно, но за повечето хора това е непосилна мисъл.

Тя не е подходяща за хора, които имат дефицит на витамин B-12 и желязо. Витамин В-12 и желязото, се срещат в месото, рибата, яйцата и млякото.

Витамин B-12 е много важен за образуването на червени кръвни клетки и за правилното функциониране на нервната система. Ако телата ни не произвеждат достатъчно червени кръвни клетки, това може да доведе до недостиг на желязо, известен като анемия.

4. Какво включва?

Има няколко вида вегетарианство, което се различава по това колко рестриктивно е.

  • Лакто-Ово-вегетарианци - елиминира месото, рибата и пилешкото, но позволява яйца и млечни продукти.
  • Лакто-вегетарианци - елиминира месото, рибата, пилешкото и яйцата, но позволява млечни продукти.
  • Ово-вегетарианци - елиминира месо, риба, пилешко и млечни продукти, но позволява яйца
  • Морски-вегетарианци - елиминира мляко, млечни продукти, месо, месни продукти и яйца, но позволява риба и морски деликатеси.
  • Гъвкави-вегетарианци - предимно вегетарианска, но включва месо, риба и пилешко от време на време.

5. Какви са ползите за здравето?

Вегетарианският начин на хранене е свързан с редица ползи за здравето. Проучванията показват, че вегетарианците са склонни да имат по-добро качество на хранителните режими от месоядците и по-голям прием на важни хранителни вещества като фибри, витамин С, витамин Е и магнезий.

Освен това, вегетарианството може да:

  • Подпомага отслабването

Преминаването към вегетариански начин на хранене може да бъде ефективна стратегия, ако искате да отслабнете. Проучване с близо 61,000 възрастни показва, че вегетарианците са склонни да имат по-нисък индекс на телесна маса от хората, които са всеядни.

Тя може да е ефективна за намаляване на теглото, тъй като растителната храна притежава фибри, често е нискокалорична и засищаща.

  • Понижава риска от няколко вида рак

Някои изследвания предполагат, че вегетарианската диета може да бъде свързана с по-нисък риск от рак на гърдата, дебелото черво, ректума и стомаха. Въпреки това, настоящите изследвания са ограничени и не могат да докажат причинно-следствена връзка.

  • Може да стабилизира нивата на кръвна захар

Няколко проучвания показват, че вегетарианския начин на хранене може да помогне за поддържане на здравословни нива на кръвна захар. Според едно проучване с 2918 участници, преминаването от не-вегетарианска към вегетарианска диета е свързано с 53% намален риск от диабет за период от над пет години.

  • Поддържане здравето на сърцето

Вегетарианската диета намалява няколко рискови фактора за сърдечно заболяване (нивата на триглицеридите и “лошия” холестерол) и може да помогне за поддържането на сърцето здраво и силно.

6. Какви са минусите за здравето?

Сред минусите са увеличаване на риска от хранителни дефицити. Червеното месо, пилешкото и рибата доставят на организма голямо количество протеини и омега-3 мастни киселини, както и важни микронутриенти като цинк, селен, желязо и витамин В12.

Други животински продукти като млечните продукти и яйцата също съдържат много калций, витамин D и витамини от В групата

Ако ги премахнете от храненето си, трябва първо да се уверите, че си ги набавяте от други източници. Именно затова, трябва да се подходи с внимание и разбиране към вегетарианският начин на живот.

Проучванията показват, че вегетарианците са изложени на по-висок риск от дефицит на протеини, калций, желязо, йод и витамин В12. Дефицитът им може да доведе до умора, слабост, анемия, загуба на костна тъкан и проблеми с щитовидната жлеза.

Ако не сте сигурни дали тази диета е за вас, консултирайте се с медицинско лице.

Не забравяйте, че най-важното нещо е да изглеждате и да се чувствате добре!
Бързо. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!

Източници