Протеини

Много хора не го знаят, но истината е, че за да влезем във форма, хранителният ни режим е по-важен дори от самите тренировки.

А няма как да си направим добър хранителен режим, ако не знаем основите.

Добро начало за всеки занимаващ се със спорт човек, е да научи повече за протеините в дълбочина:

12-СЕДМИЧЕН ИНДИВИДУАЛЕН ХРАНИТЕЛЕН РЕЖИМ

Какво ще получите:

✅ Изцяло персонализиран хранителен режим според твоите нужди

✅ Лесно и разнобразно меню

✅ Постоянна връзка с екипа ни

✅ 100% Гаранция за връщане на парите

Бързо. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!

1. Що е то протеин?

Протеините, още известни като белтъчини, са макронутриенти.

Макронутриентите са трите най-основни хранителни вещества (белтъчини, въглехидрати, мазнини), от които тялото ни се нуждае, за да функционира нормално.

Не е тайна, че те са най-важният нутриент за всеки атлет. Терминът “протеин” води началото си от древна Гърция - πρωτεῖος (prōteîos), което означава първостепенен. Произлиза от πρῶτος (prôtos), което се превежда като “първи”.

След водата, те са най-изобилните неща в тялото. Те представляват верига от свързани единици, наречени аминокиселини.

Бързо. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!

Протеините, които приемаме, се разпадат на аминокиселини, абсорбират се в тънкото черво, пренареждат се и след това отиват в кръвния поток, за да захранят нуждите на тялото.

Всички живи тъкани са изградени от 22 вида аминокиселини. Има 9 аминокиселини, които не се произвеждат от тялото и е жизненоважно да се приемат с храната (незаменими аминокиселини).

Те са:

  • валин;
  • изолевцин;
  • левцин;
  • лизин;
  • метионин;
  • фенилаланин;
  • треонин;
  • триптофан;
  • хистидин.

2. Какви са функциите му?

От своя страна, тялото може да извърши три основни действия с тях:

  1. Да ги превърне в мазнини, ако приемът на калории е по-висок от разхода;
  2. Да ги използва за енергия - ако тялото не получава достатъчно калории от другите хранителни вещества или от мазнините, съхранявани в организма, белтъчините се използват за енергия;
  3. Най-значимата: да използва протеините за функции важни за поддържане на живота на организма. Тези функции включват: възстановяване на наранени и изграждане на нови мускулни влакна, възстановяване на тъкани в органите, кожата, ноктите, косата и още много други.

Белтъчините също участват във формирането на хормоните, антителата и ензимите в организма ни.

Те са градивните елементи на нашето тяло, точно както тухлите са градивните елементи на една къща.

Предполагаме, всички сте чували стария израз „ти си това което ядеш” — за да имаме мускули трябва да ядем протеини!

Идеята е да предоставим на тялото ни нужният материал за изграждането на мускули, точно както една къща се нуждае от тухли, за да бъде построена.

Заключение

След водата, протеините са втората най-разпространена съставна част на нашето тяло.

Тяхната първостепенна важност е свързана с ролята им в множество жизненоважни процеси - производството на ензими, хормони, антитела и други.

Те са важен градивен елемент на костите, мускулите, хрущялите, кожата и кръвта.

Не забравяйте, че най-важното нещо е да изглеждате и да се чувствате добре!
Бързо. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!

Източници