НАЧАЛО СТАТИИ КАЛОРИИ ЗА НАС   ☆ Премиум ☆  

Бързо. Анаболно. Вкусно.
Изглеждай и се чувствай добре!

Avatar
Avatar
Avatar
Avatar
Avatar
Avatar
Avatar
Avatar
Avatar
Avatar
Avatar
Avatar
Avatar
Avatar
Avatar
Avatar
Avatar
Avatar
Avatar
Avatar
Avatar
Avatar

Фибрите: Защо са толкова важни?

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Фибрите са едно доказателство за това колко полезни са растителните храни за здравето. Те са изключително важни поради ред причини, като двете най-основни са:
• да ни държат сити за по-дълго време
• да спомагат за здрава чревна флора

Фибрите са вид въглехидрат, който се обработва по-трудно и не напълнo от тялото ни. Някои изобщо не могат да бъдат разградени.
Фибрите биват два вида, като консумацията им може да доведе до напълно противоположни ефекти:
• Разтворими фибри
• Неразтворими фибри

Балансът между двата вида фибри ни позволява да стоим с пълен стомах, сити между храненията. В същото време те осигуряват здравословен темп на движение на храносмилателната система.

Сега ще разгледаме двата вида фибри и ще ви помогнем да научите как да ги използвате стратегически, така че да черпите от положителните им ефекти в ежедневието си. Това ще е особено полезно ако сте в калориен дефицит (период на изичистване на мазнини) и постоянно се чувствате гладни!

Разтворими Фибри
Както подсказва името им, те се разтварят във вода. Когато се смесят с нея, се образува смес подобна на желе, която забавя храносмилането и усвояването на храната. темпото, с което стомаха изпраща храната към тънкото черво се забавя. По този начин разтворимите фибри ви помагат да се чувствате сити за по-дълго!

Те забавят и темпото, с което се усвояват въглехидратите като ви помагат да поддържате по-добри нива на кръвна захар. по този начин помагат да елиминирате чувството на умора и летаргия, свързани с приема на „бързи” въглехидрати.

Разтворимите фибри също така играят ролята и на пребиотик. С други думи, те служат за храна на полезните чревни бактерии в храносмилателната ви система, като по този начин подпомагат тяхното развитие.

Разтворимите фибри съдържат между 1-3 калории за грам.
разтворимите фибри забавят храносмилането, затова прекалената им консумация може да доведе до подуване на корема, газове, запек и да попречи на тялото да усвоява различните витамини и минерали. Не би било приятно да седнеш в тоалетната и да си кажеш: „Ей, не това е ефекта, който търсех…"

Източници на разтворими фибри:
- Овесени ядки
- Краставица
- Моркови
- Целина
- Ябълки
- Портокал
- Авокадо
- Ядки
- Бобови
- Леща

Повечето пълнозърнести храни съдържат както разтворими, така и неразтворими фибри.

Неразтворими Фибри
Те не се разтварят във вода и не образуват субстанция подобна на желе. Точно обратното, тези фибри забързват храносмилателната система и
имат разхлабващ ефект.
Помагат по-бързо да прекарате изядената храна през храносмилателната
си система.
За разлика от разтворимите, неразтворимите не могат да бъдат консумирани от
чревните бактерии.

Източници на неразтворими фибри:
- Пшеницени трици
- Царевица
- Пълнозърнести продукти
- Кафяв ориз
- Броколи
- Зеле
- Семена
- Ядки

Съдържат се и в тъмнозелените на цвят зеленчуци.

Повечето пълнозърнести храни съдържат както разтворими, така и неразтворими фибри.

Изводи
1. И двата вида фибри имат своите ползи – едните ни карат да се чувстваме сити, а другите да обработваме по-бързо храната.
2. Прекалено много от само единия вид може да доведе до газове, подуване и запек, докато прекалено много от другия – до разхлабващ ефект.
3. Затова трябва да балансираме приема на двата вида и същевременно да внимаваме за цялостната им дневна консумация.

-Бързо. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!

                

С две думи:

  • Разтворими фибри - забавят храносмилането и ни карат да се чувстваме сити.
  • Неразворими фибри - помагат за по-бързото храносмилане.
  • Aвтор - Боян Мавров
  • Дизайн - Бързо. Анаболно. Вкусно