Скритата истина за глада?
С две думи:

Независимо дали се опитвате да отслабнете, да останете на същите килограми или просто да се храните здравословно, в даден момент ще огладнеете. Сложна мрежа от сигнали в мозъка и тялото ни диктува как и кога да се чувстваме гладни. Тази статия разглежда какво представлява гладът, как работи той и какви видове съществуват.


11 април 2019

Скритата истина за глада?

Бързо. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!
Бързо. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!
Бързо. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!
Бързо. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!
Бързо. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!
Бързо. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!
Бързо. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!
Бързо. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!
Бързо. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!
Бързо. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!
Текст на статия
    Какво е гладът и какви видове глад има?

    Независимо дали се опитвате да отслабнете, да останете на същите килограми или просто да се храните здравословно, в даден момент ще огладнеете.

    Сложна мрежа от сигнали в мозъка и тялото ни диктува как и кога да се чувстваме гладни. Въпросът защо се чувстваме гладни не винаги е лесен за отговор. Оказва се, че стремежът да похапнем идва не само от нуждата на тялото от енергия, а понякога е продиктуван от желание за удоволствие.

    Тази статия разглежда какво представлява гладът, как работи той и какви видове съществуват.

    Гладът и ситостта са усещания в тялото. Гладът представлява физиологичната нужда да се консумира храна. ситостта е липсата на глад - приятното усещане на пълнота и задоволство. 
    Апетитът е отделно усещане, което изпитваме докато се храним - желанието да консумираме още храна.

    Има два вида глад, които ни карат да се храним и те са:
    - Хомеостатичен глад
    - Хедонистичен глад

    Хомеостатичен глад

    Нека първо разгледаме хомеостатичния глад. Този вид глад съответства на традиционната концепция за глада. когато не сме се хранили в продължение на часове, стомахът ни започва да къркори и започваме да усещаме обичайнините телесни усещания, свързани с глада.

    Това чувство на глад произлиза от нуждата на тялото от калории. Различни системи в тялото сигнализират при ниски енергийни запаси. нуждата от енергия изпраща сигнал до мозъка ни, че е време да се храним. Когато това се случи, нивата на грелин (наричан "хормон на глада") започват да се покачват.

    Не е изненадващо, че най-добрият начин да се отървете от хомеостатичния глад е да се нахраните. Това е инстинкт и не можем да го преборим по друг начин. разбира се, балансираният хранителен режим е ключов, особено ако искате да сте сити за по-дълго. Проучванията сочат, че хранителен режим богат на фибри и протеин, засища тялото ни за най-дълго време. Разбира се,ако хората се хранеха само защото телата ни се нуждаят от калории, нещата щяха да са прости. Това обаче не е така.

    Хедонистичен глад

    Хедонистичният глад е копнежът за храна, постоянни мисли за храна, доста често неконтролируемо, без каквато и да е физиологична нужда от това. Най-широко разпространената теория за хедонистичния глад е, че хората са предразположени да харесват висококалоричните храни, които изобилстват на вкусове. Това е така, защото ние може да знаем кога ще се храним отново, но тялото ни не знае колко време ще прекара без храна и иска да се запаси.

    Колкото по-често хората ядат много вкусни и висококалорични храни, толкова повече техните мозъци се "учат" да очакват и искат такива. причината за това "гладно" чувство има много повече общо с търсенето на удоволствие, отколкото с нуждата от калории. Важно е да отбележим, че удоволствието е присъщо както за хомеостатичнотo хранене, така и за хедонистичното. Въпреки това, необходимостта от калории за тялото е присъща само на хомеостатичния глад.

    Двата вида глад не са напълно различни, а по-скоро представляват два края на един спектрум. Разбира се, има случаи, които попадат в някоя от двете крайности. Например, човек, който не е ял 12 часа или повече, е вероятно да изпитва хомеостатичен глад, докато човек, който иска десерт след като току-що е приключил обилна порция, изпитва хедонистичен глад.

    Дори и да умеете да разпознавате дали тялото ви има нужда да се зареди или копнеете за определена храна, хедонистистичният глад е много по-труден за опитомяване.

    Ще завършим тази статия с два практични съвета:
    • Не дръжте нищо, което не искате да ядете в хладилника си - и в магазина си му е добре.
    • Ако все пак искате да се поглезите, контролирайте порциите си. Ако ви се хапва сладолед, например, купете си сладоледен сандвич или фунийка, вместо цяла кутия с един килограм сладолед в нея.

    В следващата статия ще разгледаме няколко научно-доказани начина и практични съвета как да контролираме глада и апетита си по-добре!                     

    -Бързo. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!
    
Източници: