НАЧАЛО СТАТИИ КАЛОРИИ ЗА НАС   ☆ Премиум ☆  

Бързо. Анаболно. Вкусно.
Изглеждай и се чувствай добре!

Avatar
Avatar
Avatar
Avatar
Avatar
Avatar
Avatar
Avatar
Avatar
Avatar
Avatar
Avatar
Avatar
Avatar
Avatar
Avatar
Avatar
Avatar
Avatar
Avatar
Avatar
Avatar

Метаболизъм: Анаболни и Катаболни процеси

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Често чуваме изрази като “анаболен прозорец“ и “катаболно състояние“ и “бърз метаболизъм“, но разбираме ли какво всъщност означават те? Тази кратка статя ще те разходи през биохимичните процеси в тялото ти и ще изясни всички неясни термини.

Човешкото тяло е изградено от клетки, които участват в по-големи системи и изпълняват функции, за да поддържат живота ни.
Метаболизмът е съвкупността от всички жизнени химични реакции в нашето тяло. Той е пряко свързан с храненето и физическото натоварване.

Функциите, които метаболизмът изпълнява са:
- Превръщане на храната в клетъчна енергия
- Превръщането на храната в градивните елементи на макросите
- Елиминиране на отпадъчни вещества

Катаболни процеси
По време на катаболните процеси, сложните съединения и молекули в тялото се разграждат в тялото и се произвежда енергия. Основният катаболен процес в тялото е храносмилането. Макросите се разграждат на по-прости съединения: аминокиселини, прости захари и мастни киселини.

Енергията, която се освобождава се нарича калорична стойност (kcal за1 грам вещество). Ненужното се изхвърля от организма чрез процеса отделяне.

Катаболните процеси в организма се регулират от химически съединения наречени ХОРМОНИ:

• Кортизол – увеличава кръвното налягане, кръвната захар и потиска имунната система.
• Адреналин – увеличава сърдечния ритъм и зарежда тялото с бърза енергия от глюкоза.
• Глюкагон – повишава нивото на кръвната захар и нивата на глюкозата в кръвта.

Катаболните упражнения са до голяма степен аеробни, което означава, че консумират 	кислород и спомагат за изгарянето на калории и мазнини. Типични упражнения са: джогинг, колоездене, плуване, танци и всякаква физическа активност, извършена в продължение на поне 20 минути с умерен интензитет.

Анаболни процеси
Анаболните процеси използват прости молекули в организма, за да създадат по-сложни и специализирани съединения.

Използва се енергия, за да бъдат създадени сложни молекули, с които тялото може да расте, лекува клетки, възпроизвежда или приспособява към промени.
Порастването на височина и мускулната маса са два основни анаболни процеса. Времето за почивка и хранене извън фитнеса е времето на анаболните процеси.

Подобно на катаболните процеси, анаболните също се регулират от хормони.
• Инсулин – регулира кръвната захар и спомага за усвояването на въглехидратите.
• Тестостерон – помага за изграждането и поддържането на мускулната маса.
• Хормон на растежа (HGH) – подпомага изграждането на мускулната маса и възстановяването.

Анаболните упражнения обикновено са тези, които изграждат мускулна маса, като вдигане на тежести и силови тренировки. Въпреки това, всяко анаеробно упражнение (което не използва кислород) е анаболно. Анеробните упражнения включват спринтове, скачане на въже, интервални тренировки и всяка дейност, извършвана с висок интензитет за кратки периоди.

Нека обобщим:

Анаболни Процеси Катаболни Процеси
Описание Процес, изграждащ молекули, нужни на тялото. Процес, разграждащ големи молекули на по-малки молекули.
Енергия Изисква енергия. Отделя енергия.
Хормони Естроген, Тесторен, Инсулин, HGH Адреналин, Кортизол, Глюкагон, Цитокин.
Ефекти в/у тренировката Анаеробни упражнения: Изграждане на мускули Аеробни упражнения: Изгаряне на мазнини
3 съвета за баланс на процесите 1. Хапвайте храни, богати на различни макронутриенти. Избягвайте обработените, рефинираните и пакетираните храни. Колкото по-натурални са, толкова по-добре! 2. Когато тренирате, израсходвате повечето си енергия на комплексни упражнения (които включват повече от една мускулна група). Примери: тяга, клек и раменна преса. 3. Не прекалявайте с продължителността и честотата на тренировките. Възстановявайте се ефективно: релаксирайте, спете поне 6-8 часа, хапвайте повече плодове и зеленчуци. Повечето хора посочват метаболизма си като причина за наднормено или поднормено тегло, но метаболитните процеси се различават съвсем малко от човек на човек. Вярването, че някои хора се радват на “бърз“ метаболизъм, докато други страдат от “бавен“, не е подкрепено от науката. Това, което е от значителна разлика, е количеството физическа активност и качеството/количеството храна, приемана от хора с т.нар. “бърз“ и “бавен“ метаболизъм. Най-добрият начин за достигане на идеалното телесно тегло са дългосрочните промени в хранителния режим и редовните физически упражнения. Както забеляза, думата “анаболно“ няма нищо общо със стероидите и химията, а е свързана с естествн процес в тялото на всеки от нас. По време на анаболните процеси в тялото, мускулите в човешкото тяло се възстановяват. За да постигне качествени резултати е важно да консумирате качествени храни. Тук на помощ идват рецептите на Бързо. Анаболно. Вкусно. -Бързo. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!

С две думи:

  • Анаболно =/= Стероидно
  • Анаболен процес - създават се сложни съединиения в тялото от по-прости!
  • Катаболен процес - сложните съединения се разграждат и отделят енергия!