Претрениране
С две думи:

Напредването във фитнеса несъмнено става по-трудно с времето. За натуралните спортисти, една от най-големите заплахи е претренирането. Тази статия ще ви представи осем признака, които ще ви помогнат да разберете дали претренирате. Това от своя страна ще ви предпази от много здравословни неприятности!


13 март 2019

Претрениране

Бързо. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!
Бързо. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!
Бързо. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!
Бързо. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!
Бързо. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!
Бързо. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!
Бързо. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!
Бързо. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!
Бързо. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!
Бързо. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!
Текст на статия
      Напредването във фитнеса несъмнено става по-трудно с времето. За натуралните спортисти, най-голямата заплаха е претренирането. За да го избегнем трябва да уцелим златната среда – да стимулираме мускулатурата достатъчно без да влизаме в състояние на претрениране. Тази статия ще ви представи 8 признака, че претренирате, a следващата и част ще ви предложи 5 начина да се справите с това.

      Претренирането съществува, но също така съществува и обратното състояние - недостатъчно трениране. То се среща дори по-често. Истината е, че за да постигаме резултати, трябва да си "даваме зор". Ако не се натоварваме докато тренираме и не адаптираме програмата си с времето, ще виждаме много малки (дори никакви) промени с тялото ни. Трябва да се научим да разпознаваме оптималната среда.

      Претренирането не е продукт само на твърде много физическо натоварване. То е комбинация от много физически и психически стрес. Ако претренирате може да забавите напредъка си в залата, да се контузите, да създадете хормонален дисбаланс, да покачите телесна мазнина и да загубите мускулна маса. добрата новина е, че има няколко признака, които ще ви помогнат да разберете ако претренирате!

      1. Намаляване на продуктивността по време на тренировките
      Ако тренирате сериозно и се напрягате, е съвсем нормално, от време на време, (1-2 дни в седмицата) да се чувствате уморени и с по-малко сила. От друга страна, ако непрекъснато правите интензивни тренировки, за да видите някакъв напредък, но вместо това губите сила, издръжливост или многократно не успявате да завършите самите тренировки, може би сте прекосили златната среда и претренирате.

      Ето няколко признакa, за да познаете този симптом на претренирането:
      - Забележима промяна в силата на захващане на тежестите
      - Тежестите ще ви се стуват по-тежки на ставите и костите
      - Ще имате по-малка прецизност и стабилност в движенията си
      - Ще наблюдавате спад в експлозивността и силата

      „Тренирайте по-умно, а не повече!“

      2. Болки в мускулите за твърде дълги периоди от време (мускулна треска)
      Друг знак, че претренирате е ако усещате интензивни болки в мускулите за дълги периоди след тренировката. Това не трябва да се бърка с нормалната мускулна треска, която се появява на деня след тренировка и продължава 1-2 дни. тя е напълно нормално явление и не означава, че претренирате. Често се получава от шокиране на тялото с нещо, което досега не е правило редовно или ако вдигнете тежестите, с които работите.

      Може да разпознаете този симптом ако не правите нещо ново и изпитвате болки различи от обикновено - ако усещате болкаta толкова силно, колкото сте я усещали след първите ви тренировки. Ако пък сте начинаещи е нормално това да се случва, но за по-напредналите, дълги болки в мускулите са един от симптомите на претрениране.

      3. Внезапна загуба на мотивация да тренирате/спортувате активно
      Разбира се, ако сте прекарали последните месеци без особено натоварване пред телевизора, е нормално да не ви се тренира. Но ако сте човек, който очаква с нетърпение следващата си тренировка и изведъж загубите всякакво желание да отидете в залата, тогава може да говорим за наличието на този симптом. Важно е да го индентифицирате навреме, за да не загубите импулса и движещата сила, която ви кара да тренирате!

      4. Постоянно се разболявате от нещо
      Ако спортувате, ядете балансирана храна, наспивате се, не прекалявате с
      алкохола и други вредни вещества, то вие не би трябвало да се разболявате
      толкова често.

      Ако постоянно кашляте, кихате и хващате една настинка след друга, въпреки усилията ви да живеете здравословен живот и да се грижите за тялото си, това може да е един от симптомите, че претретренирате, заради занижените функции на имунната система!

      Разбира се, много е възможно просто да нямате късмет, да работите с много хора или просто да хванете много продължителна настинка/вирус. Не правете заключения, ако само този симптом е налице. Трябва да бъде в комбинация поне с още 2-3 други!

      5. Мускулите ви изглеждат "плоски", нетренирани и уморени
      Ако тренирате правилно, храните се добре и се възстановявате качествено, тялото ви ще бъде в идеалното състояние да се развива и вие ще постигате целите, които желаете. Ако претренирате, вие не оставяте на тялото да възстанови разкъсаните мускулни влакна, което ще довете до загуба на мускулна маса и е предпоставка за контузия. Може да познаете този симптом ако мускулите ви изглеждат "плоски", чувствате постоянна умора в тях и задържате повече вода от обикновено.

      По-сериозни признаци (ако не отминат до 24ч., потърсете помощ от специалист):
      - Подуване, посиняване или зачервяване на мускула
      - Болка в покой (без никакво физическо натоварване)
      - Болка в покой в ставата, която използва съответния мускул
      - Чувство на Слабост в мускулите или сухожилията
      - Невъзможност за използване на мускула като цяло

      6. Постоянни и продължителни наранявания/контузии
      Това, което имаме предвид тук а са наранявания и контузии, които се появяват отново и отново или не ви минават за много дълги периоди. Британския журнал за спортна медицина е открил зависимост между продължителни и тежки натоварвания и възникването на контузии. Разбира се има и други причини за контузии освен претренирането. Ако сте начинаещ, например, и нямате опит в залата, може да се нараните сериозно. Затова нашият екип винаги съветва да тренирате с личен треньор! За да избегнете контузии е важно да се храните разнообразно и качествено. Ако се храните твъде малко, тялото ви ще бъде в катаболитно състояние и ще се "самоизяжда", за да съществува. В периоди когато тренирате интензивно, не избягвайте храни богати на калции и полезни мазнини!

      7. Обща умора, мудност и отпадналост
      Ако претренирате, често може да забележите, че се чувствате уморени, мудни и раздразнителни през деня. Това е резултат от претоварване на
      симпатиковата нервна система като в процеса отделяте много по-високи нива на хормона кортизол (хормон на стреса). Докато тренирате е нормално да има завишени нива на този хормон, но след тренировка, това се нормализира. Ако сте под твъде много стрес от тренировките и други странични фактори, обаче, нивата на кортизола могат да останат завишени.

      8. Безсъние, безпокойство и тревожност
      Този симптом също е свързан с претоварване на симпатиковата нервна система. Интензивните натоварвания могат да я стимулират твърде много и поради големите количества на стрес хормон, ще ви е трудно да релаксирате, почивате качествено и дори да спите. Това от своя страна прави съня далеч по неефективен, което ви поставя в омагьосан кръг.

      Изводи

      Запомнете, че възстановяването е ключово за целите ви. Някои от тези признаци могат да останат незабелязани в началото, а после да е твърде късно. Често анализирайте тялото и нуждите му!

      Важно е да отбележим, че може да има лични причини, които да доведат до наличието на някои симптоми. Когато се съмнявате, ви съветваме винаги да се обръщате към специалист/треньор!

      В следващата част на тази статия ви предлагаме 5 начина да предотвратите и да се справите с претренирането!

              -Бързo. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!
      
Източници: