НАЧАЛО СТАТИИ КАЛОРИИ ЗА НАС   ☆ Премиум ☆  
Avatar
Avatar
Avatar
Avatar
Avatar
Avatar
Avatar
Avatar
Avatar
Avatar
Avatar
Avatar
Avatar
Avatar
Avatar
Avatar
Avatar
Avatar
Avatar
Avatar
Avatar
Avatar

Защо водата е толкова важна и колко течности трябва да приемаме на ден?

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
                
Защо водата е толкова важна и колко течности трябва да приемаме на ден?

Водата е неразделна част от живота на Земята.

Най-просто казано, водата е от съществено значение за нас, защото е течна само при подобни на Земята условия. Поради този факт водата осигурява ефективен начин за пренасяне на вещества от клетките в тялото до заобикалящата ги среда.
_________________
Факти за водата:
Процент вода от човешкото тяло (възрастен, здрав човек)
Жени – 45-60%
Мъже – 50-65%

Най-важни функции в човешкото тяло:
-Регулира вътрешната ни телесна температура
-Транспортира макроси в кръвния поток
-Изчиства отпадъците в тялото (уриниране)
-формира слюнката
-“амортисьор на мозъка при удар“ 
-смазва ставите

При нормалана температура на възуха, човек може да издържи само 100 ч. (4 дни) без вода 

ФУНДАМЕНТАЛНА ВОДНА ДИЛЕМА: КОЛКО ВОДА ТРЯБВА ДА ПИЕМ ДНЕВНО?

Това е изключително прост въпрос с много труден отговор.
Здравните власти обикновено препоръчват 8 чаши на ден, което се равнява на 2 литра. Ние намираме това за малко и неизяснено. Вашите индивидуални нужди зависят от:
-здравословно състояние
-физическо натоварване
-температурите около вас

Някои здравни групи ви съветват да се наливате с вода докато стомаха ви не експолодира. Това също не е хубаво, както може да се дехидратирате, така може и да прекалите с вода.

По последни данни от края на 2018, Институтът по медицина на САЩ препоръчва средно по 13 чаши (около 3 литра течости) – всеки ден за мъжете, за жените се препоръчват около 9 чаши (малко повече от 2 литра) течности.

Практично правило за хидратацията.

Всички обичаме бързите отговори, така че ето как може да разберете дали пиете достатъчно вода:
Рядко ли се чувствате жадни през деня?
Урината ви ясна/светложълта ли е?

Ако и на двата въпроса сте отговорили с “да“, най-вероятно си набавяте нъжните течости за деня. 
Дехидратация
Тялото ни постоянно използва и губи течности чрез дейсвия като изпотяване и уриниране. Ние се дехидратираме когато тялото ни изгуби повече течности отколкото приеме.
Симптоми на дехидратацията:
Главоболие, объркване и неясно мислене
Прегряване на тплото и запек
Дългосрочен план: камъни в бъбреците
_____________
Хипонатремия
Когао пием прекалено много, допълнителната вода може да разреди електролитите в кръвта. Нашите нива на натрий намаляват и могат да доведат до така наречената хипонатремия. 
Симптоми на хипонатремията:
Гадене или повръяане
Мускулни спазми и крампи
Главоболие, замаяност или припадък

Хипонатремията е рядкост. Повече се среща при децата и при хора с изключително малко телосложение. Ако спортувате и искате да изпиете голямо количество течност наведнъж, вземете си спортна напитка с натрий и други електролити.

Ето три правила, които ще ви помогнат с баланса:
1.	Когато сте жадни, пийте,
2.	Когато вече не сте жадни не пийте
3.	По време на физически упражнения не забравяйте да пиете веднъж на 20-30 мин.
______________________________________
Бонус: Какво аджеба са електролитите?

Електролитите са минерали в нашето тяло, които имат електрически заряд. Те се намират в кръвта, урината и други телесни течности. Електролитите имат следните функции:
-Балансират количеството вода и алкално-киселинното равновесие
-Подпомагат пренасянето на вещества към вътрешността на клетките
-Подпомагат пренасянето на непотребни за клетките вещества извън тях
-Подпомагат работата на нервите, мускулите, сърцето и мозъка

Само водата ли се брои към приема ми на течности. Други напитки и храни също допринасят за него 
Мит е, че кофеиновите напитки като кафе и черен чай, вредят сериозно на вашата хидратация през деня, защото кофеинът е диуретик. Проучванията показват, че диуретичният ефект на тези напитки е изключително слаб. 
Безалкохолните напитки (дори диетичните) също допринасят за вашата хидратация. Друг е въпроса дали искате да ги приемате. Нашият екип се стреми да се хидратира предимно с чиста вода, плодове, зеленчуци и други храни богати на вода.
__________________________________
Храната, която консумираме, също допринася за баланса на течности в тялото ни!

Храни богати на водно съдържание:

-диня
-ягоди
-пъпеш
-праскови
-портокал
-краставица
-маруля
-тиквички
-целина
-домати
-чушки
-грейпфрут
__________________________________________
Последни практически съвети за хидратация:

1.	Ако тренирате сериозно, помислете за спортни напитки с електролити.
2.	Избягвайте напитките със захар. Те са източник на допълнителни празни калории. 
3.	Купете си стъклено шишенце за вода и го носете навсякъде с вас.
4.	Ако не обичате вода, добавете и вкус като изтискате лимон в нея.
5.	Сложете си аларма на всеки час, за да ви подсеща да пиете по една чаша вода.

Вече знаете основните функции на водата в човешкото тяло, няколко практични съвета как да се хидратирате достатъчно всеки ден, и до какво води прекалено ниската и прекалено високата консумация на вода.
 
В следващата статия ще ви запознаем с детайлите около водата и нейната консумация. Ще разгледаме най-важните ползи от това да сме хидратирани и ще поговорим за спецификите около пиенето на вода и спорта.
 
НАЗДРАВЕ!

-Бързо. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!
                

С две думи:

  • Водата е основна за живота на всяко същество на нашата планета. Важно е да не забравяме да се хидратираме, но не трябва и да прекаляваме.