Защо водата е толкова важна?
С две думи:

Над 60% от човешкото тяло е съставено от вода. Някои здравни гурута ви съветват да пиете вода докато стомаха ви не експлодира. Други пък ви дават генерални стойности, без да ви обяснят защо трябва да приемате толкова. Тази статия ще ви изясни всичко неясно около водата, нейните фунцкии и оптималния дневен прием. Наздраве!


30 януари 2019

Защо водата е толкова важна?

Бързо. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!
Бързо. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!
Бързо. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!
Бързо. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!
Бързо. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!
Бързо. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!
Бързо. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!
Бързо. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!
Бързо. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!
Бързо. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!
Бързо. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!
Бързо. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!
Бързо. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!
Бързо. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!
Бързо. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!
Текст на статия
      Водата е неразделна част от живота на Земята.

      Най-просто казано, водата е от съществено значение за нас, защото е течна само при подобни на Земята условия. Поради този факт водата осигурява ефективен начин за пренасяне на вещества от клетките в тялото до заобикалящата ги среда.
      _________________
      Факти за водата:
      Процент вода от човешкото тяло (възрастен, здрав човек)
      Жени – 45-60%
      Мъже – 50-65%
      
      Най-важни функции в човешкото тяло:
      - Регулира вътрешната ни телесна температура
      - Транспортира макроси в кръвния поток
      - Изчиства отпадъците в тялото (уриниране)
      - формира слюнката
      - “амортисьор на мозъка при удар“ 
      - смазва ставите
      
      При нормалана температура на възуха, човек може да издържи само 100 ч. (4 дни) без вода 
      
      ФУНДАМЕНТАЛНА ВОДНА ДИЛЕМА: КОЛКО ВОДА ТРЯБВА ДА ПИЕМ ДНЕВНО?
      
      Това е изключително прост въпрос с много труден отговор.
      Здравните власти обикновено препоръчват 8 чаши на ден, което се равнява на 2 литра. Ние намираме това за малко и неизяснено. Вашите индивидуални нужди зависят от:
      - здравословно състояние
      - физическо натоварване
      - температурите около вас
      
      Някои здравни групи ви съветват да се наливате с вода докато стомаха ви не експолодира. Това също не е хубаво, както може да се дехидратирате, така може и да прекалите с вода.
      
      По последни данни от края на 2018, Институтът по медицина на САЩ препоръчва средно по 13 чаши (около 3 литра течости) – всеки ден за мъжете, за жените се препоръчват около 9 чаши (малко повече от 2 литра) течности.
      
      Практично правило за хидратацията.
      
      Всички обичаме бързите отговори, така че ето как може да разберете дали пиете достатъчно вода:
      
      Рядко ли се чувствате жадни през деня?
      Урината ви ясна/светложълта ли е?
      
      Ако и на двата въпроса сте отговорили с “да“, най-вероятно си набавяте нъжните течости за деня. 
      
      Дехидратация
      Тялото ни постоянно използва и губи течности чрез дейсвия като изпотяване и уриниране. Ние се дехидратираме когато тялото ни изгуби повече течности отколкото приеме.
      
      Симптоми на дехидратацията:
      - Главоболие, объркване и неясно мислене
      - Прегряване на топлото и запек
      - Дългосрочен план: камъни в бъбреците
      _____________
      Хипонатремия
      Когао пием прекалено много, допълнителната вода може да разреди електролитите в кръвта. Нашите нива на натрий намаляват и могат да доведат до така наречената хипонатремия. 
      
      Симптоми на хипонатремията:
      - Гадене или повръщане
      - Мускулни спазми и крампи
      - Главоболие, замаяност или припадък
      
      Хипонатремията е рядкост. Повече се среща при децата и при хора с изключително малко телосложение. Ако спортувате и искате да изпиете голямо количество течност наведнъж, вземете си спортна напитка с натрий и други електролити.
      
      Ето три правила, които ще ви помогнат с баланса:
      1. Когато сте жадни, пийте,
      2. Когато вече не сте жадни не пийте
      3. По време на физически упражнения не забравяйте да пиете веднъж на 20-30 мин.
      ______________________________________
      Бонус: Какво аджеба са електролитите?
      
      Електролитите са минерали в нашето тяло, които имат електрически заряд. Те се намират в кръвта, урината и други телесни течности. Електролитите имат следните функции:
      -Балансират количеството вода и алкално-киселинното равновесие
      -Подпомагат пренасянето на вещества към вътрешността на клетките
      -Подпомагат пренасянето на непотребни за клетките вещества извън тях
      -Подпомагат работата на нервите, мускулите, сърцето и мозъка
      
      Само водата ли се брои към приема ми на течности. Други напитки и храни също допринасят за него 
      Мит е, че кофеиновите напитки като кафе и черен чай, вредят сериозно на вашата хидратация през деня, защото кофеинът е диуретик. Проучванията показват, че диуретичният ефект на тези напитки е изключително слаб. 
      Безалкохолните напитки (дори диетичните) също допринасят за вашата хидратация. Друг е въпроса дали искате да ги приемате. Нашият екип се стреми да се хидратира предимно с чиста вода, плодове, зеленчуци и други храни богати на вода.
      __________________________________
      Храната, която консумираме, също допринася за баланса на течности в тялото ни!
      
      Храни богати на водно съдържание:
      - диня
      - ягоди
      - пъпеш
      - праскови
      - портокал
      - краставица
      - маруля
      - тиквички
      - целина
      - домати
      - чушки
      - грейпфрут
      __________________________________________
      Последни практически съвети за хидратация:
      
      1. Ако тренирате сериозно, помислете за спортни напитки с електролити.
      2. Избягвайте напитките със захар. Те са източник на допълнителни празни калории. 
      3. Купете си стъклено шишенце за вода и го носете навсякъде с вас.
      4. Ако не обичате вода, добавете и вкус като изтискате лимон в нея.
      5. Сложете си аларма на всеки час, за да ви подсеща да пиете по една чаша вода.
      
      Вече знаете основните функции на водата в човешкото тяло, няколко практични съвета как да се хидратирате достатъчно всеки ден, и до какво води прекалено ниската и прекалено високата консумация на вода.
       
      В следващата статия ще ви запознаем с детайлите около водата и нейната консумация. Ще разгледаме най-важните ползи от това да сме хидратирани и ще поговорим за спецификите около пиенето на вода и спорта.
       
      НАЗДРАВЕ!
      
      -Бързо. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!
      
Източници: