Зехтинът - ползи за здравето
С две думи:

Хората консумират зехтин от хиляди години, а сега е по-популярен от всякога. Тази статия разглежда историята на зехтина накратко, след това се фокусира върху благоприятните ефекти за здравето, а накрая обсъжда различните видове зехтин като ви дава насоки как да направите най-добрия избор в магазина.


11 април 2019

Зехтинът - ползи за здравето

Бързо. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!
Бързо. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!
Бързо. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!
Бързо. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!
Бързо. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!
Бързо. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!
Бързо. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!
Бързо. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!
Бързо. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!
Бързо. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!
Бързо. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!
Бързо. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!
Бързо. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!
Бързо. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!
Бързо. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!
Бързо. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!
Бързо. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!
Бързо. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!
Бързо. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!
Бързо. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!
Текст на статия
    Маслиновото дърво произхожда от средиземноморския басейн. Диви маслини са събирани от неолитни хора още през 8 хилядолетие пр. Хр. Археолозите смятат, че маслиновите дървета са били превърнати в зехтин за първи път около 6000 г. пр. Хр., а най-старата амфора за зехтин датира около 3500 г. пр. Хр.

    Кратка история

    Маслиновият клон е символ на мирa и победатa. Това идва от обичаите в древна Гърция. Маслиновата клонка се асоциира с мира дори в съвременна Европа и арабския свят. Днес най-големите прозиводители на маслини са страните от средиземноморския регион.

    Зехтинът е източник на здравословни мазнини

    Преобладаващата мастна киселина в зехтина е мононенаситената мазнина - олеинова киселина - съставляваща 73% от съдържанието на мазнини в зехтина.

    Олеиновата киселина намалява възпалението в тялото и дори може да има благоприятен ефект върху гените свързани с рака. Тя е устойчива на топлина, което прави ехтина подходящ за готвене.

    Зехтинът притежава антибактериални свойства

    Зехтинът съдържа хранителни вещества, които могат да инхибират и убиват вредни бактерии. Един такъв пример е хеликобактер пилори - бактерия, която живее в стомаха и може да причини язва и рак. В проучване, учени давали по 30 гр. екстра върджин на хора с инфекция от хеликобактер пилори за две седмици. Резултатите – премахване на инфекцията при 40% от хората.

    Зехтинът е източник на антиоксиданти

    Освен полезни мастни киселини, зехтинът съдържа витамини Е и К. един пример за мощен антиоксидант в зехтина е олеокантал – натурален Ибупрофен. Той е противовъзпалително средство, което сме свикнали да виждаме под формата на лекарство. Освен борба с възпалението, антиоксидантите помагат за защитата на холестерола в кръвта от окисление.

    Антиоксидантите в зехтина имат противоракови свойства

    Хората в средиземноморските страни имат по-нисък риск от някои видове рак и много учени смятат, че причината се крие в зехтина. Антиоксидантите в зехтина могат да намалят оксидативните увреждания, дължащи се на свободни радикали, за които се смята, че са водещ фактор при рака. Необходими са повече изследвания за заключения.

    Зехтинът може да помогне за предотвратяване на инсулт

    С развитите страни, инсултът е втората най-честа причина за смърт. Учените са изследвали връзката между зехтина и инсулта подробно. Метаанализ на проучвания с повече от 140 000 участници, прави заключението, че хората консумиращи зехтин имат много по-нисък риск от инсулт в сравнение с тези, които не употребяват зехтин.

    Зехтинът намалява риска от сърдечно-съдови заболявания

    Интересен факт е, че сърдечно-съдовите заболявания са по-редки в средиземноморските страни. Зехтинът е една от ключовите съставки на средиземноморската диета. Той понижава възпалението, предпазва "лошия" холестерол от окисление и може да понижи кръвното налягане. В проучване, 48% от хората консумиращи зехтин, намалили нуждата си от медикаменти за кръвно.

    Зехтинът намалява риска от диабет тип 2

    Няколко проучвания, цитирани в материалите към статията, свързват зехтина с инсулиновата чувствителност. Изглежда средиземноморската диета, която е богата на зехтин, намалява риска от диабет тип 2 с над 40%.

    Ама как така? Зехтинът е мазнина! Не е ли вредно? От мазнините се пълнее!

    Телата ни следват природни закономерности. Ако консумираме повече калории отколкото изразходваме (независимо от какво ги набавяме), то ние ще покачваме телесна маса. Освен това, В 30-месечно проучване, с над 7000 испански студенти, учените установили, че консумацията на зехтин не е свързана с увеличаване на теглото.

    Много хора смятат, че зехтинът е неподходящ за готвене поради съдържанието на ненаситени мазнини. Други твърдят, че това е отличен избор за готвене - дори при високотемпературни методи (като пържене). каква е истината?

    В остатъка от тази статия, ще адресираме този дебат, после ще разгледаме видовете зехтин и ще ви дадем насоки как да изберете най-подходящия за вас.

    Защо много хора се притесняват от готвенето със зехтин?

    Когато мазнините са изложени на висока температура, структурата им може да се повреди. При прегряване, някои мазнини могат да образуват различни вредни съединения като липидни пероксиди и алдехиди, които могат да допринесат за развитието на рак. Това се отнася най-вече за мазнините с високо съдържание на полиненаситени мазнини - повечето растителни масла са такива.

    Трябва да готвите само с мазнини, които са стабилни при висока температура.

    Има две стойства, които са важни за това:

    • Точка на горене - Температурата, при която мазнините започват да се разпадат и да се превръщат в дим

    • Оксидативна стабилност - Измерва колко устойчиво молекулите реагират с кислород (преди да се разпаднат)

    Зехтинът е издръжлив при оксидация, а различни проучвания показват, че точката на горене на зехтина е между190–240°C (зависи от вида).

    Готвенето със зехтин може да унищожи някои антиоксиданти

    В проучване, загряването на зехтин при температура 180 ° C в продължение на 36 часа довело до намаляване на нивата на антиоксидантите и витамин Е. Затоплянето на зехтин при температура от 240 ° C в продължение на 90 минути също намалява количеството на олеокантал с 31%. Ето защо, прегряване на зехтин може да премахне част от вкуса и полезните му свойства.

    Видове зехтин

    Еxtra virgin - това е най-качественият и най-скъпият вид. Той запазва най-много вкуса на маслините и е по-ниско-киселинен. Често има златистозелен цвят.

    Virgin - вторият най-качествен зехтин на пазара. Произвежда се по подобен  начин, но има малко по-висока киселинност (около 3%).

    Обикновен - често на етикета е представен като 'olive oil' обикновено е смес от virgin зехтин с рафинирано маслиново масло. Киселинноста е около 3-4%.

    Лайт - най-често понятието лайт (Light) е сложено с цел продажби. Това не означава, че зехтинът има по-малко калории, а че вкусът е по-лек.

    Това какъв зехтин ползвате е добре да бъде продиктувано от това какво ще правите с него.

    Например, extra virgin зехтинът гори при по-ниска температура, затова е по- подходящ за дресинги и студени ястия.

    Най-ниската категория зехтин (pure olive Oil), от друга страна, е по-подходящ за готвене и пържене.

    Видовете зехтин са взаимозаменими и често това какъв зехтин ползвате е въпрос на лични предпочитания. Важно е да се отбележи, че дори и да използвате най-ниския клас, той често е в пъти по-добър от алтернативите му.

    Няколко съвета от нас

    Не купувайте зехтин в пластмасови опаковки.

    - Търсете тъмни стъклени бутилки.

    - Съхранявайте зехтина на тъмно и сухо място. Използвайте го най-много за една година.

    - Четете етикета на зехтина преди да го закупите.

    - Проверете киселинността му, в кой регион е прозведен и какъв сорт маслини са използвани.

    - Помислете за какво ще използ вате зехтина. Ако ще готвите с него, няма нужда да си купувате extra virgin, но ако ще овкусявате салати - това ще бъде най-добрият избор.

    Изводи

    Хората консумират зехтин от хиляди години и сега е по- популярен от всякога, благодарение на многобройните си доказани ползи за здравето и несравнимия си вкус. Зехтинът е подходящ както за студени ястия, така и за готвене. важно е да изберете правилния вид за целта. На пазара има много измамни етикети, затова ви съветваме да ги четете добре преди да купите.

    -Бързo. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!

    
Източници: