Инсулинова Резистентност

Какво представлява инсулинът?

Каква е връзката на изкуствените подсладители с нивата му?

Каква е разликата между инсулиновата резистентност и чувствителност?

Това са основни въпроси, които вълнуват много хора. Забелязахме, че тази тема става все по-популярна.

Причината е, че в съвременното общество все повече хора имат проблеми с консумацията на високо-калорични въглехидратни храни, наднорменото тегло и заседналия начин на живот.

Всички те са предпоставки за развитие на инсулинова резистентност. Днес ви представяме най-важното, което трябва да знаете по тази тема.

1. Какво е инсулин?

Инсулинът е хормон, който се произвежда от панкреаса. Неговата основна функция е да регулира количеството хранителни вещества, които циркулират в кръвния поток.

Трениращите често се обръщат към него като “анаболния” хормон, защото високите му нива благоприятстват качването на килограми.

Много хора знаят, че той участва в регулирането на кръвната захар, но малко са наясно с факта, че той също участва в метаболизма на протеините и мазнините.

Бързо. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!

Схващането, че хормонът е пряко свързан с контрола на кръвната захар е толкова широко разпространено, че някои експерти обясняват функцията му като детоксикация на организма от високите нива на захар.

Нека разгледаме защо това е така. Когато консумираме храна, която съдържа въглехидрати, количеството на кръвната захар се увеличава.

Панкреасът секретира инсулин и той започва да обикаля тялото в кръвния поток, като се свързва с инсулиновите рецептори на клетките ни и подпомага абсорбирането на хранителни вещества от кръвта.

Този процес води до понижаване на нивата на кръвната захар.

Клетките понякога спират да реагират при взаимодействие с хормона. При това състояние, клетките не могат да използват глюкозата от кръвта за енергия.

За да компенсира, панкреасът произвежда още инсулин. С течение на времето, нивата на кръвната ви захар се покачват (хипергликемия).

Това състояние е известно като инсулинова резистентност.

2. Kак работи инсулиновата резистентност?

След като човек развие инсулинова резистентност, не само нивата на кръвна захар в кръвния поток се покачват, а и тези на инсулина.

Това е така, защото с течение на времето клетките стават все по-устойчиви към функционалността на хормона, което води до прогресивно покачване на неговите нива. Този процес се нарича хиперинсулинемия.

След известно време, клетките на панкреаса се изтощават и повреждат, което води до намаляване на производството на хормона.

Това е много опасно, защото е предпоставка за развиване на сериозни заболявания. Когато нивата на кръвната захар често надвишават нормалните стойности, човек е предразположен към развитие на диабет тип 2.

3. Какви са симптомите на инсулинова резистентност?

Не можете да определите дали я имате само по начина, по който се чувствате. Необходимо е да се изследвате и да дадете кръвен тест, за да проверите нивата си на кръвна захар.

Ето някои от рисковите фактори, които допринасят за развитието и:

  • Затлъстяване. Особено наличието на много подкожни мазнини в коремната област.
  • Възраст. Често състоянието се проявява при хора над 45 години.
  • Заседнал начин на живот
  • Наследственост: генетична предразположеност (диабет в семейството)
  • Диета с високо съдържание на въглехидрати
  • Приемане на някои медикаменти и стероиди
  • Други хормонални нарушения

А това са някои от забележимите симптоми:

  • Уморявате се лесно (както физически, така и психически)
  • Сънливост
  • Тъмни петна по кожата ви (често са овални и кафеникави)
  • Увеличаване на теглото (предимно качване на мазнини)
  • Наличие на ниски нива HDL (добър) холестерол и високи нива на триглицериди в кръвта
  • Наличие на високи нива на кръвна захар и инсулин в кръвния поток
Бързо. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!

Най-добрият начин за идентифициране на инсулиновата резистентност остава лабораторният тест. Ако имате и най-малките съмнения, посетете личния си доктор при първа възможност.

4. Какво причинява инсулиновата резистентност?

Не само хората с генетична предразположеност са уязвими. Множество фактори също могат да допринесат за развитието и.

Въпреки че е по-често срещана сред тези с наднормено тегло, хората с нормално тегло също са податливи.

Прекомерната консумация на калории е една от основните причини. Покачването на телесното тегло води до повишаване количеството свободни мастни киселини в кръвта, което от своя страна кара клетките да спрат да реагират правилно на инсулин.

Освен това, повишеното количество свободни мастни киселини в кръвта води до стесняване на кръвоносните съдове, което може да доведе до високо кръвно налягане.

Бързо. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!

Има и други причини за развитието на инсулинова резистентност. Една от тях е консумацията на храни с високо съдържание на добавени захари.

Липсата на физическа активност, проблеми със стомашно-чревния тракт и високи нива на оксидативен стрес също могат да подпомогнат нейното развитие.

5. Инсулинова резистентност срещу инсулинова чувствителност. Каква е разликата?

Инсулиновата чувствителност се отнася до това колко чувствителни са клетките на тялото ви в отговор на инсулина.

Високата чувствителност към него позволява на клетките на тялото да използват по-ефективно глюкозата в кръвта, намалявайки кръвната захар.

Ако имате инсулинова резистентност, то тогава имате ниска чувствителност. И обратното.

С други думи, инсулиновата резистентност е опасна за вашето здраве, докато инсулиновата чувствителност е полезна.

6. Какво кара нивата на инсулин и кръвна захар да се повишат?

Нивата на кръвната захар се увеличават, когато ядем храни, съдържащи въглехидрати. Въпреки, че инсулинът е главно свързан със захарта, той се активира и от протеините и мазнините. Например, телешкото месо и рибата секретират количество от хормона почти колкото оризът.

Гликемичният индекс на храните е показател за това колко дадена храна увеличава концентрацията на инсулин в кръвта 2 часа след като е била консумирана. Можете да прочетете повече по темата в друга наша статия за гликемичния индекс на храните.

Нека се фокусираме върху въглехидратите. Храни като картофите, хляба, тестените изделия, тортите, вафлите и сладкишите са някои храни, които са с високо съдържание на въглехидрати.

Докато се усвояват, въглехидратите се разграждат и се абсорбират от кръвния поток. Когато нивата на кръвна захар се повишат, тялото ни отделя инсулин.

Ако трябва да илюстрираме действието на инсулина, то той може да се опише като ключ, а нашите клетки са ключалките. Той позволява на кръвната захар да напусне кръвта и да влезе в клетките, където може да се използва за енергия или да се съхранява като мазнини.

Ако нивата на кръвна захар спаднат твърде ниско, черният дроб освобождава съхраняваната глюкоза, за да ги стабилизира.

Интересно е да се отбележи, че можем да секретираме много малки количества от него дори и без да ядем само ако видим, помиришем или вкусим дадена храна. Това е известно като цефална фаза.

7. Изкуствените подсладители повишават ли нивата на инсулин?

Проучванията с изкуствени подсладители и нивата на инсулин показват смесени резултати. Ефектите варират между различните видове изкуствени подсладители. Ще ги илюстрираме в следната таблица:

Бързо. Анаболно. Вкусно. Изглеждай и се чувствай добре!

Сукралоза

Причинява повишаване на хормона, като задейства рецепторите за сладък вкус в устата - освобождаване в цефална фаза.

Захарин

Проучванията са противоречиви. Някои от тях наблюдават повишаване на нивата в кръвта, а други не.

Аспартам

Има две проучвания, които изследват връзката на аспартам с покачване нивата на инсулин. И двете проучвания не наблюдават покачване.

К-ацесулфам

Две проучвания показват покачване на инсулина при плъхове. Няма никакви изследвания с хора.

Изглежда, ефектът на изкуствените подсладители зависи от самия подсладител.

Въпреки това, ние не искаме да правим никакви заключения, защото проучванията са толкова лимитирани, че би било несериозно. Нужни са още изследвания, за да се направи красноречиво становище.

8. Защо инсулиновата резистентност трябва да ме притеснява?

Тя е предпоставка за развитие на метаболитен синдром (известен с различни имена като „синдром X“ и „синдром на Рийвън“).

Метаболитния синдром е предпоставка за развитие на диабет тип 2, сърдечни заболявания и други здравни усложнения.

Симптомите включват високи триглицериди в кръвта, високо кръвно налягане, много подкожни мазнини в коремната област, високи нива на кръвна захар и ниски нива на HDL (добър) холестерол.

Инсулиновата резистентност е пряко свързана и с развитието на сърдечни заболявания. Проучванията показват, че рискът от сърдечно-съдови заболявания при хората страдащи от нея или от метаболитен синдром е до 93% по-висок.

9. Как да намаля инсулиновата си резистентност?

Интересното за това състояние е, че можете много лесно да я намалите като направите качествени промени в начина си на живот.

1. Бъдете физически активни

включете поне 30 минути физическа активност на ден с умерена активност (като бързо ходене). Това е най-лесният начин за подобряване на чувствителността. Ефектите са почти незабавни.

2. Поддържайте здравословно тегло

Ако не сте сигурни какво означава това за вас, можете да посетите нашия калориен калкулатор и да разберете. С негова помощ ще изчислите своя дневен калориен прием и ще видите вашето основно метаболитно ниво (количеството енергия нужна на тялото да съществува без никаква физическа активност). Осен това, той ви дава възможност да разберете своя индекс на телесна маса (служи за определяне на нормалното, здравословно тегло).

Поддържането на здравословно тегло е въпрос на правилни хранителни навици. Някои не нещата, които можете да направите са:

  • Спрете да пушите;
  • Намалете приема на захар. Опитайте се да намалите приема на добавени захари, особено от подсладени със захар напитки;
  • Направете си хранителен режим, който включва консумацията на естествени и непроцесирани храни. Задължително включете ядки и риба;
  • Консумирайте храни богати на омега-3 мастни киселини;
  • Пробвайте периодично гладуване (фастинг). Съществуват проучвания, които сочат, че този метод на хранене може да подобри инсулиновата ви чувствителност;

3. Намалете стреса и се наспивайте

Oпитайте се да намалите високите нива на стрес. Медитацията може да е особено полезен инструмент. Съветваме ви да прочетете статията ни по темата. Подобряването на качеството на съня може също да помогне.

Както виждате, повечето от тези навици са пряко свързани със здравословния начин на живот. Ако се храните добре, физически активни сте и не прекалявате със захарта, най-вероятно никога няма да ви се наложи да се справяте с инсулинова резистентност.

10. Заключение

Инсулинът е жизненоважен хормон, който контролира как клетките усвояват енергия и е пряко свързан с нивата на кръвна захар.

Той се секретира от клетките в панкреаса. Когато клетките в тялото реагират по-малко на неговите инструкции, то влиза в състояние на резистентност.

Тя може да е един от основните двигатели на много хронични заболявания.

Добрата новина е, че можете да подобрите чувствителността си като промените някои много прости неща в ежедневието си.

Примери за това са редовните физически упражнения, консумацията на качествена храна и подобряване на възстановяването.

Предотвратяването на инсулиновата резистентност може да е сред най-ефективните начини да живеете по-дълъг и здрав живот.

Не забравяйте, че най-важното нещо е да изглеждате и да се чувствате добре!

Източници