Как Сара Блейкли създава бизнес за милиарди?
януари 21, 2024 2024-01-21 14:05Как Сара Блейкли създава бизнес за милиарди?
Как Сара Блейкли създава бизнес за милиарди?
Как една жена, която е продавала факс машини в продължение на 7 години влиза в списъка на най-влиятелните хора според списание “Форбс“? Отговорът на този въпрос ще Ви разкрием в тази аудио статия, посветена на създателката на марката “Спанкс“ и на нейната невероятна история на успеха.
Сара Блейкли е на двадесет и пет години, когато осъзнава, че не е щастлива. Искала е да стане адвокат, но се проваля на входния изпит за американските училища по право цели два пъти. Бизнес дамата споделя, че всъщност никога не е била добра във вземането на тестове и в училище като цяло. Когато завършва университет, не успява да си намери хубава работа. Започва да работи в увеселителен парк, а после да продава факс машини от врата на врата. Един ден обаче осъзнава, че не е щастлива. Сяда и решава да помисли в какво я бива, за да реши с какво иска да се занимава всъщност. Единственото, което й хрумва, е, че е добра в продажбите. Сара Блейкли има дневник, в който е записвала мечтите си, и в този ден написала, че иска да измисли продукт, който да продава на милиони хора. Казва, че дори помолила Вселената в този момент за насоки и за гениална идея.
Минават две години, преди добрата идея да я усени – Сара Блейкли измисля стягащото бельо такова, каквото го познаваме днес. Когато в края на деветдесетте обаче тази идея й хрумва, никой не желае да я чуе. Бизнес дамата си прави проучване и открива, че повечето производители на бельо в Америка са в Северна Каролина и започва да звъни на всяка една фабрика в този щат. Само че никой не иска да я изслуша и всички й затварят телефона. След безброй неуспешни опити да привлече вниманието на фабриките, Сара решава да отиде директно при тях. Само че и по този начин не й провървява. Никой не иска да направи мостра на продукта и хората не вярват в идеята й. През цялото време служителите на фабриките я питат за кого работи и се разочароват, когато разберат, че Сара не е представител на голяма корпорация. Жената се прибира обратно в своя щат и започва да обмисля нов план на действие. Тогава изненадващо получава обаждане от един от представителите на фабрика, която е посетила в Северна Каролина. Той й казва, че е споделил идеята на Сара с дъщерите си и те са я харесали, затова е решил да й даде шанс.
Започва производството на мостра. Всеки уикенд Сара Блейкли пътува между Атланта и Северна Каролина, което й отнема по около осем часа в двете посоки, за да работи над продукта си. Идва време да патентова идеята си, но открива, че няма достатъчно пари за адвокат. Спестяванията й, които може да отдели за проекта си, се явяват на пет хиляди долара, но повечето адвокати искат между три и пет хиляди долара, за да направят документите по патента. За да спести пари, Сара си купува книга по патентно право и решава да изготви повечето документи сама. По същото време бизнес дамата е трябвало и да измисли име на продукта си. В края на деветдесетте най-популярните марки са “Кока кола“ и “Кодак“. И двете съдържат звукът “к“ в името си, затова Сара решава, че нейната марка трябва да следва примера им. Хрумва й името “Спанкс“ и точно преди финално да изпрати идеята си на адвоката си, променя последните букви на “Спанкс“ от “к-с“ на “екс“, за да привлича повече внимание.
След като мострата й е готова, а продуктът – патентован, е било време да намери клиенти за продукта си. Започва да звъни на големи вериги магазини, но те не й обръщали внимание, защото името “Спанкс“ им звучало прекалено предизвикателно и си мислели, че някой им прави шега. Със звънене обаче Сара Блейкли успява да си уреди среща с представителка на “Нейман Маркъс ХалфУей“ – верига магазини за бельо. Бизнес дамата отива в главния им офис и там презентира продукта си в една от конферентните им зали. Усеща обаче, че представителката на фирмата не е очарована и че ще откаже да направи поръчка. Ето защо Сара преустановява презентацията си и моли служителката да я придружи в тоалетната. Там й дава мостра на “Спанкс“ и я моли да я облече, за да може сама да усети колко удобен и полезен е продуктът. Представителката го прави и в крайна сметка поръчва три хиляди бройки, които ще бъдат продавани в седем магазина в цялата страна. Оказва се обаче, че във фабриката, в която Сара е произвела мострата си, в момента липсва машина, която й трябва за да се изработят поръчаните три хиляди бройки. Настава трескаво търсене по вестници и списания за наемане на подобна машина и накрая бизнес дамата успява да завърши поръчката.
След като продуктът вече е в някои от магазините, идва и времето за реклама. Сара Блейкли обаче няма пари за маркетинг, но пък затова й хрумва нещо изключително умно. Звънни на всички жени, които познава, дори да не са си говорили с години, и ги моли да отидат да си купят продукта й, като дори им обещава, че тя самата ще им го плати. Условието обаче е, когато влязат в магазина, да се правят на развълнувани, така че всички в магазина да научат за продукта. Трябва да твърдят на висок глас, че “Спанкс“ е онова, което са търсили цял живот. По този начин и продавачите ще се заинтересуват от продукта и дори ще го препоръчват на следващи клиенти. За да привлече вниманието на други вериги магазини, Сара Блейкли започва и да изпраща подаръчни кошници до главните им офиси с мостри на “Спанкс“ в тях. Бизнесдамата знаела, че за да стане продуктът й известен, хората трябва да знаят за него, да си го препоръчват един на друг, не просто да го подминават в магазините. Ето защо сама обикаля всеки един магазин в страната, в който предлагат “Спанкс“, и говори с продавачките. Раздава им безплатни мостри – и на тях, и на някои от клиентите. Остава с часове в самите магазини, за да може собственоръчно да препоръчва бельото си на купувачите.
Усилията й се отплащат, когато мълвата за “Спанкс“ стига до известната американска водеща Опра Уинфри, която се влюбва в продукта и му прави реклама по национална телевизия. Екипът на телевизионната звезда се свързва със Сара и я моли да доведе екипа си в главния им офис, за да я заснемат как работи. Бизнес дамата обаче няма екип, защото работи сама от апартамента си, в който дори не живее сама. Ето защо моли някои от работниците в пощата, която използва, за да доставя продуктите си, и техни приятелки да се направят на нейни служители за пред камерата. Заснемат я, излъчват рекламата на продукта в ефира на Опра Уинфри, и само след една седмица Сара Блейкли получава над тридесет хиляди поръчки за “Спанкс“. По това време тя няма офис и затова всички поръчки минават през апартамента й, където тя сама ги опакова.
Днес “Спанкс“ е бизнес за милиарди долари, а списание “Форбс“ определя Сара като една от стоте най-влиятелни личности в света. Американката променя курса на модата в стягащото бельо и дрехи и показва, че с много труд може да се постигне всичко. Бизнесдамата споделя, че вярва, че би постигнала същия успех и без помощта на Опра, тъй като е била напълно отдадена на целта си. Казва също, че никога не се е държала като типичния бизнесмен – нападателно, агресивно, бореща всяка конкуренция, а е залагала на собствения си нюх, за да взима важните решения за компанията си. Споделя, че това, че не е знаела как някои неща се правят, и е позволило да е креативна и да не върви по утъпканата пътечка, което и накрая я извежда до върха.
Това е историята на Сара Блейкли и нейния бизнес за милиарди. Нека я повторим накракто. Американката основава компанията си с едва пет хиляди долара и води борба, за да намери някого, който да й направи мостра. След това прекарва много време да пише патента си сама и влага много размисли в измислянето на името “Спанкс“. Печели клиенти, като директно разговаря с представители на магазините и раздава мостри. Големият й пробив идва, когато Опра Уинфри излъчва репортаж за нея, а останалотото… е история. Ако сте търсили мотивация да започнете нов проект и да последвате мечтите, то тази аудио статия определено ще Ви помогне да разберете, че с много борбеност и усилия няма нищо невъзможно.
Източници:
Sara Blakely on Writing Your Billion Dollar Story with Lewis Howes