Бизнес

Как да не пречите сами на развитието си в бизнеса?

ation - 2024-01-21T223322.317

Как да не пречите сами на развитието си в бизнеса?

Независимо дали работите за някого или притежавате собствен бизнес, понякога нещата не стават точно така, както ви се иска. Струва ви се, че развитието ви не върви в желаната посока или пък, че всичко се движи по-мудно, отколкото си го представяте. Защо се случва това? В тази аудио статия ще ви представим три причини, които могат да бъдат съотнесени както за бизнеса, така и за живота като цяло, а след всяка причина ще ви предлагаме конкретно нещо, което можете да направите още днес, за да спрете да пречите на собственото си развитие.

Само обстоятелствата извън вас ли са виновни?

Когато резултатите в бизнеса и живота не ги удовлетворяват, повечето хора са склонни да търсят обяснение и извинение от обстоятелстватa придружаващи неуспехите или в чуждите действия и бездействия. Проблемът е, че често причините за затрудненото постигане на целите се коренят някъде назад във времето и са свързани с неудачно направен избор или отказ от избор не от кой да е, а от нас самите. 

Може би не сте сбъркали вчера или днес, може би просто сте вървели по грешен път? Затова е много важно, когато избирате какво искате да постигнете, да го правите реалистично, на базата не само на желанията и мечтите си, но и съответно на подготвеността и възможностите си. Най-лошото, което можете да направите, е да се откажете да избирате. Това означава да се оставите доброволно на течението, да се задоволите с това, което определят за вас чуждите избори и действия и да загубите самостоятелността си. Нужно е да проявите проактивност! 

Виктор Франкъл, известният  австрийски невролог и психиатър, направил съществено откритие за човешката природа, а именно, че между стимула от външния свят и нашата реакция съществува пространство, в което човек има свободата да избира. Това ни прави уникални същества на тази планета. Но освен това, хората имат възможността за саморефлексия, въображение (което ни позволява да пътуваме отвъд настоящия момент), съвест (вътрешното усещане за добро и зло) и независима воля (способността ни да действаме така, както ни подсказва самоусещането в нас).

Позовавайки се на това, проактивността означава, че ние като човешки същества сме отговорни за нашия собствен живот. Поведението ни е функция на нашите решения, а не на обстоятелствата и нашето емоционално състояние. Ние имаме инициативата и отговорността да действаме така, че нещата да се осъществят. Замисляли ли сте се откъде идва думата отговорност? Идва от възможността човек сам да избере своя отговор. Проактивните хора правят точно това. Ако позволим на обстоятелствата и чувствата ни да ни управляват, ние от проактивни ставаме реактивни. Често в живота, а в частност и в бизнеса, ни наранява не това, което ни се случва, а начинът, по който му отговаряме. 

Затова ако не искате да пречите на собственото си развитие и това на бизнеса, към който принадлежите, поемете отговорност за всичко. Всеки път, когато играете ролята на жертва, за да сте прави за неуспехите си, вие поемате самоличността на жертва. Запомнете, че всеки човек е както проблемът, така и решението. Дори и човек да няма контрол върху случващото се, той има пълен контрол над реакцията си. 

Ролята на сроковете и усещането за благополучие

Понякога е по-добре да не обвързвате развитието си с точни срокове. Задължително е да имате времеви ориентири за конкретните задачи и отделните етапи, защото в противен случаи губите стимул за експедитивност и енергичност в действията си. Но поради ред причини, идващи както от вашите лични характеристики, така и от външните условия и партньорите ви, понякога работите по-бързо, друг път по-бавно.

Така всяка просрочена конкретна дата ви докарва до фрустрация, кара ви да се чувствате неуспешни, провалени и нещастни. А това по никакъв начин не ви помага. Например, ако сте студент, вместо да планирате дипломирането си на първа сесия през еди коя си година, уточнете само годината. Ако успеете на първа сесия – чудесно, ако се случи да е някоя от следващите – пак ще сте в рамките на планираното.

Предполагаме сте чували известния цитат от Бил Гейтс – “Повечето от хората надценяват това, което могат да свършат за една година и подценяват това, което могат да направят за 10 години.” Точно затова става въпрос тук. 

Важно е обаче да не се озовете и в другата крайност. Вие трябва да предприемате действия с готовност всеки ден, които ви доближават към целите ви. И да, съществува определено ниво на полезен стрес, който ви държи отговорни и фокусирани. Неуспешните хора, които са спрели да се развиват, винаги говорят за план за действие, но никога не стигат до осъществяването му. Успешните хора приемат, че бъдещите им постижения зависят от инвестирането в дейности, които може да не се изплатят днес, но когато предприемат последователно и упорито тези дейности с течение на времето, рано или късно ще дадат резултати. Затова е важно да имате инструмент за планиране на вашите дейности с конкретни срокове, но той трябва да бъде ваш слуга и никога ваш господар! 

Умението да се учите от грешките си

Звучи банално, но е чистата истина. Разглеждайте всяка грешка като възможност да коригирате избора си при подобни ситуации в бъдещето, да уточните и конкретизирате както далечните цели, така и моментните задачи. Анализирайте неуспеха – защо се е случил, какво го е предизвикало, за какви празнини в подготовката ви говори или пък за липсващи умения. Може би просто нещата не се правят така и трябва да промените подхода, или пък не сте намерили точните хора, подизпълнители, партньори? Задавайте тези трудни въпроси на себе си за грешките и не ги подминавайте, без да им дадете поне малко от времето си да ги анализирате.

Грешката сама по себе си не е причина да се откажете от целите си, да загубите от поглед маркерите за развитието си. Тя може да ви забави, но не и да ви провали, ако не се откажете сами.

Най-успешните хора според изследванията прочитат средно по 60 книги и присъстват на повече от 6 конференции на година, докато средния работник чете по-малко от една книга на година и има 319 пъти по-малък приход. Знаете ли какво получават най-успешните хора от тези 60 книги и 6 конференции годишно? Те успяват да се поучат от грешките на другите! Това им спестява изключително много време в дългосрочен план. Запомнете, че вашите доходи, богатство, здраве и бъдеще са зависими от способността да се учите от собствените си грешки и от грешките на другите хора.

Излишно е да обръщате на грешките си по-голямо внимание, отколкото е нужно, за да се поучите от тях. Това, което трябва да направите, е да приложите наученото за решаване на днешните проблеми. Не съжалявайте за онова, което вече е в миналото. Грешките, за които трябва да се тревожите, са тези при взимането на решения, а решенията ви предстоят тепърва. 

Някои могат да вземат решения, а други не могат. Тези, които могат, ще станат водачи, а тези, които не могат, ще станат последователи. Грешките са част от процеса на вземане на решения, защото всеки на когото му се налага да взема по десетки важни решения на ден, понякога греши. Пътят към големия успех обикновено е застлан с купища грешки, така че ги преодолейте, поучете се от тях и давайте напред без съжаления! 

И така. Нека обобщим. В тази статия научихме за три от най-често срещаните фактора, които спират развитието на много хора в техния бизнес в частност и живота като цяло. Първо, вие трябва да се научите да поемате отговорност за действията си и да спрете да обвинявате обстоятелствата за своите неуспехи. Второто нещо, което споделихме с вас беше да превърнете планирането и сроковете във ваш слуга, а не господар. Поставяйте си реалистични цели и имайте нагласата, че това, с което сте се захванали е постижимо. Последното трето нещо, което поставихме в тази класация е умението да се учите от грешките си. Всичко това ще изисква промяна. Промяна във вашия професионален или личен живот. Но помнете – успешните хора обичат промяната. Неуспешните правят всичко възможно, за да се предпазят от нея. Невъзможно е да постигнете успех, когато се опитвате да държите нещата еднакви постоянно. 

Източници:
25 Mistakes Successful People Never Make Twice

7 Habits of Highly Effective People [Summary & Takeaways]

Leave a Comment

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

0