ᐉ Леща • калории | BAV.BG

Интуитивно Хранене + 🎁 Подарък Зелен чай

Интуитивно Хранене + Подарък Зелен чай

САМО СЕГА за 19.90 лв.

Вместо 35.90 лв.


Леща

Леща

Информация за 100 гр.

Калории

Калории = 116 kcal

Протеин

Протеин = 9 гр

Въглехидрат

Въглехидрат = 20 гр

Мазнини

Мазнини = 0 гр

Фибри

Фибри = 8 гр

Захари

Захари = 2 гр

Измерване

BAV.BG Изглеждай и се чувствай добре!

100 гр.

BAV.BG Изглеждай и се чувствай добре!

голяма чаша

BAV.BG Изглеждай и се чувствай добре!

с. л.

Категория
Описание
Какво представлява лещата?

Родното място на лещата е Южна Европа и Западна Азия, където се култивира от епохата на неолита. Споменаването на тази култура многократно се среща в Стария Завет, а останки са открити в египетските пирамиди и на територията на праисторически обекти в Швейцария. 

В наши дни лещата расте в Югоизточна Европа, Мала Азия и Централна Азия. Най-големите площи за отглеждане на леща са в Индия, Канада, Турция, Непал и Иран. 

За много азиатски народи лещата е един от най-важните източници на протеин, способен да замести хранителните свойства на хляба, зърнените храни и дори месото. Здравословните ползи от лещата са много. 

Тя  подобрява храносмилателните процеси, придава чувство за ситост и е полезна за здравето на сърцето.

Какви витамини и минерали съдържа

✔️Тиамин (витамин В1): 22% от ПДД (препоръчителна дневна доза). Необходим е за нормалното протичане на растежа, работата на сърцето и нервната система. Той е от критично значение за разграждането на глюкозата, осигуряваща енергия за тялото. Участва и в метаболизирането на белтъците, както и в синтезата на ДНК и РНК.
✔️Ниацин (витамин В3): 10% от ПДД. Необходим е за правилното кръвообращение и функциониране на нервната система, поддържа нормалните функции на стомашно-чревния тракт, грижи се за здравето на кожата и е от съществено значение за правилния метаболизъм на протеините и въглехидратите. 
✔️Витамин В6: 18% от ПДД. Необходим е за нормалното функциониране на нервната и имунната система, здравето на кожата, сърцето и бъбреците. Дефицитът му може да доведе до депресивни състояния. 
✔️Фолиева киселина (витамин В9): необходима е за нормалното развитие на тъканите и клетъчното делене. Необходимо е да се приема от бременните жени, защото фолиевата киселина изгражда плацентата и костния мозък на ембриона, помага за правилното развитие на мозъка, гръбначния стълб и образуването на ДНК.
✔️Пантотенова киселина (витамин В5): 13% от ПДД. Участва в процесите на окисление и ацетилиране. Играе важна роля в обмяната на мазнините, освобождаването на енергия и изграждането на клетките. Необходим е за синтеза на витамин А, хемоглобина, холестерола и витамини D и В12. Намалява натрупването на млечна киселина в мускулите, хидратира кожата и се грижи за здравето на нервната и имунната система. 
✔️Желязо: 37% от ПДД. Влиза в състава на хемоглобина и много други белтъчини, участва в окислително-редукционните процеси в организма, а недостигът му води до анемия. 
✔️Магнезий: 18% от ПДД. Магнезият е необходим за енергийния метаболизъм, предаването на нервните импулси и е от съществено значение за нормалната функция на мускулите.  
✔️Калий: 21% от ПДД на калий, който подпомага здравето на сърцето. 
✔️Цинк: 17% от ПДД. Бори се с оксидативния стрес, простуда и грип, ускорява зарастването на рани, подпомага борбата с акнето, необходим е за балансирането на повечето хормони и нивата на кръвната захар, грижи се за здравето на сърцето и черния дроб, подпомага и мускулния растеж.
✔️Мед: 25% от ПДД. Недостигът на мед в организма може да доведе до сърдечно-съдови заболявания.
✔️Фосфор: 36% от ПДД. Подпомага здравето на костите, стимулира ефективното усвояване на витамините от група B, намалява симптомите на диария, констипация, нарушено храносмилане, подпомага изчистването на токсините и мускулното възстановяване. Намаленият прием увеличава риска от деменция и болест на Алцхаймер.
✔️Манган: 49% от ПДД. Участва в метаболизма на макронутриентите, в синтеза на глюкоза, синтезирането на холестерол и уреа, както и в изграждането на протеиновата матрица, намираща се в костите, хрущялите и ставите.
✔️Полифеноли: Имат силни антиоксидантни свойства, които предотвратяват клетъчното увреждане, влияят на гените и на генната експресия, могат да увеличават продължителността на живота, понижават холестерола, предотвратяват натрупването на мазнини, балансират нивата на кръвната захар, подобряват храносмилането, подпомагат мозъчното здраве и поддържат кожата гладка.

Интересни факти

Била е известна като “месото на бедния човек”. 
Лещата участва в различни специални диети, включително безглутенова, вегетарианска и алергенна. Брашното от леща може дори да се използва като алтернатива на пшенично брашно за приготвяне на печени изделия без глутен. 

Източници
https://www.healthline.com/nutrition/lentils#nutrition 
http://district.schoolnutritionandfitness.com/hamburg_1501717446202/files/Top%2010%20Facts%20You%20Need%20to%20Know%20About%20Lentils.pdf  
Хранителна стойност
На 100 грама
  • Калории = 116 kcal;
  • Протеин = 9 гр;
  • Въглехидрат = 20 гр;
  • Фибри = 8 гр;
  • Захари = 2 гр;
  • Мазнини = 0 гр.
Други продукти от категория:
ЗЪРНЕНИ