Лидерство

Кои са качествата на добрия лидер?

ation - 2024-01-21T162509.327

Кои са качествата на добрия лидер?

Чудили ли сте се какво различава добрия лидер от обикновения фирмен шеф? Отговорът е, че истинският лидер притежава качества и умения, които спомагат както за неговото личностно и професионално развитие, така и за развитието на неговите подчинени. В тази статия ще Ви запознаем с тези лидерски характеристики според известния Джоко Уилинк, посветил живота си да учи хората как да се развиват.

Джоко Уилинк е бивш военен, който след двадесет години служба в американската флота, започва да издава книги за ценните практически уроци, които е научил в армията. Води също и подкаст и съосновава консултантска фирма, която учи шефове на фирми да станат истински лидери и помагат на компанията да подобри вътрешната си комуникация. Ето и неговите съвети за хората, които искат да подобрят мениджърските си способности.

На първо място, бившият военен ни съвета да бъдем смирени. Според него един истински лидер трябва да е наясно, че не знае отговорите на всички въпроси и не е способен на чудеса. Това означава, че дори да е експерт в своята област, трябва винаги да взема под внимание идеите на останалата част от екипа си. Ако един мениджър мисли, че неговият план е най-добрият и не изслушва колегите си, много хрумвания, които могат да са в полза на компанията, ще бъдат изгубени. Джоко Уилинк казва, че всеки човек има его, но трябва да внимаваме то да не пречи на работата ни и да не се отразява негативно на останалите. Споделя, че прекаленото смирение също не е от полза на никого, защото така развитието на фирмата ще прекъсне. Поради тази причина бившият военен и предприемач ни съветва да намерим баланса между смирението и егото.

На второ място, Джоко Уилинк казва, че истинският лидер трябва да поеме отговорност за грешките в компанията. Независимо дали като мениджър работите в голяма фирма и нямате пряк контакт с всички служители, всеки работник, който се намира под Вас в йерархията на компанията, Ви репрезентира. Ако някой допусне грешка, това е, защото лидерът не го е обучил правилно или планът не е бил обстойно прегледан. Бившият военен казва, че е важно да се научим, че решаването на създалия се проблем е най-важно и лидерът, поемайки отговорност за станалата грешка, едновременно спечелва уважението на колегите си и премахва емоционалния фактор на вината. По този начин колективът може да пропусне процеса по обвиняването и директно да премине към търсене на решение на проблема. Джоко Уилинк обаче предупреждава лидерите да не прибягват до крайности – да избягват грешките чрез опити да контролират и диктуват всичко. Според предприемача е важно всеки мениджър да обърне внимание на колегите си, да ги обучи, да отговаря на техните въпроси и след това да им даде свобода на работа, за да поддържа позитивна бизнес атмосфера.

Третият съвет, който бившият военен дава, е, че лидерът трябва да се научи да предава точно информацията на останалите. Ако иска нещо да се свърши по определен начин, то той не трябва да очаква колегите му просто да познаят какво той си мисли. Истинският мениджър трябва да развие умението да предава идеите си кратко и ясно. Джоко Уилинк казва, че същото трябва да се отнася и за цялата компания. Съветва фирмите да си измислят мантра или да направят документи, в които обясняват на служителите си приоритетите на фирмата. По този начин, ако един работник се чуди какво решение да вземе – например дали да поръча повече, но по-некачествени продукти, или по-малко количество продукти, но с по-голямо качество, – знаейки приоритетите на фирмата, служителят ще може да вземе това решение правилно, без да трябва да се допитва до своя лидер. По този начин екипа има свобода в работата си и всеки ще се чувства по-компетентен и осведомен.

Четвърти съвет, който Джоко Уилинк дава на лидерите, е те да не съжаляват за взетите решения. Ако е допусната грешка, според бившия военен вече няма какво да се направи за нея освен да се извлекат поуки. Според предприемача задълбаването в изминали неща само спира процеса на компанията, която би трябвало да се съсредоточи върху търсене на решения на проблемите си или изготвяне на нов план за действие.

Петата характеристика на добрия лидер според Джоко Уилинк е разбиране на човешката природа. Според него е грешно мениджърите да гледат на хората като на бездушни роботи, които просто трябва да си свършат работата. Бившият военен казва, че всеки един човек има емоции и е напълно нормално те да афектират работата му по някакъв начин. Добрият лидер според него трябва да прояви разбиране към този факт и да помогне на колегите си да преодолеят трудностите си, или поне онези, с които мениджърът може да помогне. Предприемачът твърди, че лидерът върши задачите си със хората, а не чрез тях, затова и трябва постоянно да взема предвид емоционалния фактор в работата.

Шестото качество на истинския лидер според предприемача е, че той осъзнава, че хората не са перфектни и не са такива, каквито иска. Джоко Уилинк казва, че всеки допуска грешки и добрият лидер не трябва да санкционира строго колегите си, когато направят пропуск. Вместо това бившият военен съветва лидерите да обсъдят обстойно проблема с подчинените си и да им помогнат сами да осъзнаят грешките със задаване на въпроси. “Какво мислиш, че можеше да направиш тук?”, “Какво пропусна да кажеш?” и други подобни са само част от въпросите, които един мениджър може да използва. Дори когато един лидер има конкретен план за действие, Джоко Уилинк би го посъветвал да го развие с екипа си. Да даде началния тласък на дискусия по съответен проект, а после чрез работа в екип да се развие плана, който е имал наум още от началото, или дори по-добър план, произлязъл от дискусията. По този начин непряко обучава служителите си и създава по-добра бизнес атмосфера.

Седмата характеристика на добрия лидер според Джоко Уилинк е, че той трябва да може да получава конструктивна критика. Бившият военен споделя, че всеки един човек в компанията му, може да му дава фийдбек, защото всеки служител има различна гледна точка, знания и идеи. Предприемачът споделя, че говори в 2% от времето и слуша в останалите 98. По този начин може да анализира думите на останалите и когато проговори, да казва само конструктивни и правилни неща. Практически съвет, който Джоко Уилинк дава, е – когато някой дойде при Вас с емоционален проблем, да не му казвате да се успокои. Споделете раздразнението и гнева му, но на една идея по-ниско ниво, а после предложете решение на проблема. Така човекът срещу Вас ще усети емоционална подкрепа, ще се успокои сам и ще започне да мисли по-рационално. Бившият военен споделя, че дори когато някой го напада емоционално и го обвинява, той приема вината и отговаря с примерно решение на проблема. Според него не печелиш, като спечелиш спора, а като запазите добрите си отношения с човека отсреща и заедно се справите с препятствието, което води и до развитието на компанията. Говорейки за конструктивна критика, Джоко Уилинк съветва лидерите да преглъщат егото си и да не позволяват на емоциите си да вземат предел над тях. Вместо това лидерът трябва да изслуша човека отсреща и да извлече поука.

На последно място бившият военен твърди, че истинският лидер се старае да е в добри отношения с колегите си. Тъй като човек прекарва голяма част от деня си в офиса и вижда едни и същи хора почти всеки ден, е важно между тях да цари разбирателство. По този начин комуникацията е възможно най-добра. Според Джоко Уилинк лидерът трябва да се научи да прави компромиси за своя екип, които в крайна сметка биха довели само до позитиви за компанията.

Това са характеристиките на добрия лидер според лидерския консултант Джоко Уилинк. Нека да ги обобщим. На първо място, бившия военен съветва мениджърите да бъдат смирени и да се научат да преглъщат егото си. Трябва обаче да внимават да не изпадат в крайности, за да не се превърнат в пасивни фигури в офиса. Второ, предприемачът казва, че истинският лидер поема отговорност за грешките в компанията и се съсредоточава върху намирането на решение. Трето, добрият шеф трябва да предава мислите си и плановете си на колегите си точно и ясно. Четвърто, Джоко Уилинк съветва мениджърите да не съжаляват за несполучливи проекти, а да си вземат поука от тях. Пето, бившия военен твърди, че истинският лидер проявява разбиране към емоционалната природа на подчинените си. Шесто, добрият шеф търси начин за развитие на колегите си чрез работа в екип, а седмо – лидерът умее да получава конструктивна критика. Последната характеристика на добрия мениджър е, че се старае да е в добри отношения с екипа си. Това бяха осемте характеристики на истинския лидер. Ако Вие търсите начин да се развиете и искате всеки да иска да работи с Вас и да създавате продуктивни колективи, то ние Ви съветваме да приложите в действие съветите на Джоко Уилинк.

Остави ни коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

0