Лидерство

Сократ и предприемачеството

ation - 2024-01-20T180651.282

Сократ и предприемачеството

“Аз знам, че нищо не знам” казва древногръцкият философ Сократ, който, въпреки че не е написал нищо за живота си и за идеите си саморъчно, остава запомнен от историята като един от най-великите и влиятелни философи. В тази аудио статия ще разгледаме някои от основните виждания на атинеца и как можем да ги приложим в днешния свят на корпоративен капитализъм.

Както са необходими страст, борбеност и смелост, за да пробиеш в бизнеса, така й човек се е нуждаел от същите качества, за да се прочуе като философ в Древна Атина. Днес бихме описали Сократ като бунтар, защото той е отказвал да приеме общоприетите знания за верни и се е старал да докаже на останалите, че техните вярвания са грешни и че всъщност нищо не знаят. Философът се е присмивал на древногръцките богове и е обучавал учениците си да мислят критично и да се съмняват, а не – да скланят глави пред авторитети и да приемат нещо за даденост. Тъй като Сократ е олицетворение на качествата, които са нужни на един човек, за да е добър бизнесмен и за да промени системата, в която е роден, ще разгледаме какво би ни посъветвал древният философ да правим, за да сме добри в бизнеса.

Първата препоръка, която Сократ би ни дал, е редовно да се чудим.

Плато приписва на Сократ репликата, че „Цялата философия започва с чуденето“. Същото важи и за бизнеса. Чуденето не е нещо, с което или сте родени, или не, а е умение, на което всички сме способни да се научим. Често свързваме процесът на чуденето с любопитството, но всъщност двете неща са различни. Любопитството е непостоянно, сменя посоката си често, докато чуденето е продължително и целенасочено. Например можете да сте сигурни, че Стив Джобс не е бил любопитен какво ще стане, ако комбинира телефоните с преносимите компютри. Стив Джобс се е чудел как да го постигне. Бихме могли да кажем, че Сократ би бил на мнението, че в днешния свят не ни остава време да се замислим и да се зачудим, защото сме затрупани от срещи, срокове и притеснения. Но не от графиците ни се раждат истински гениалните идеи, а от чуденето как да подобрим себе си и света.

Втората препоръка на Сократ би била да забавим темпото, когато е необходимо.

Плодът на чуденето отнема време да се роди. “Пазете се от безплодието на натоварения живот“, предупреждава ни древногръцкият философ. Самият той никога не бързал в разговорите си дори когато другите се уморявали и огорчавали.  

За светът на бизнеса това би означавало две неща. Първо, когато искате нещо да се получи добре и да успее, трябва да му дадете време. Въпреки че сме свикнали да получаваме всичко веднага, ако искате да изградите компания, продукт или услуга, която да е революционна за пазара, не трябва да бързате в процеса по създаването, за да имате шанса да изпипате всеки детай и да сте горди с творението си. Вторият извод, който можем да извадим от тази черта на Сократ, е да не се изгубваме в това да бъдем заети. Много от нас са се оказвали в положението да правят много, а накрая да имат чувството, че не са свършили нищо. Не е важно толкова да сте заети с работа, колкото това, което правите, да има смисъл. Ако спрете за секунда да бързате и се огледате, можете да осъзнаете, че сте се изгубили в задачките си и пропускате да се насладите на живота.

Третия бизнес съвет на Сократ би бил не просто да задавате въпроси, а да ги преживеете.

Бизнес светът – в частност Силициевата долина – е фиксиран върху решаването на проблеми. Сократ би одобрил това, но би запитал дали проблемите, които си заслужават да бъдат решени, са правилно идентифицирани. Ако някога Ви заболи глава, ще изпиете хапче, за да се почувствате по-добре, но замисляте ли се защо всъщност Ви е заболяла главата. Може би диетата Ви е неправилна, имате проблем с очите или сте преуморени. По същата логика, когато забележите във фирмата Ви, че нещо не върви, не тръгвайте веднага да оправяте самия проблем. Замислете се защо проблемът изобщо е възникнал. Възможно е екипът Ви да не е сплотен, да Ви липсват знания или умения, да не сте прочели някой договор достатъчно добре. По-важно е да намерите коренът на проблема, а не да разрешите единствено конкретната ситуация. Ако изследвате, откъде е дошла грешката, може да предотвратите бъдещи неприятни ситуации.

Четвъртият съвет на Сократ би бил да поставяте под въпрос всички вярвания, особено Вашите собствени.

В днешния свят рядко поставяме под съмнение очевидното. Според древногръцкият философ това е грешка. Колкото по-очевидно изглежда нещо, толкова по-спешна е необходимостта да се постави под въпрос. За Сократ най-лошият вид невежество е този, който се маскира като знание. Добрият бизнес лидер никога не се преструва и не се страхува да произнесе думите „Не знам“, защото те ще доведат до чудене, а чуденето – до развитие. Според Сократ трябва да се запитате какви въпроси избягвате? Това са въпросите, които един добър лидер задава. Например всеки знае, че трябва да внимава покрай шефа си и да не го критикува директно, за да не изгуби работата си. Според милиардерът Рей Далио обаче това не е пътят към успеха. В неговата компания всеки има право да дава критика на всеки, включително и на него. Може този метод да Ви се струва нетрадиционен, но размерът на банковата сметка на инвеститора показва, че именно противопоставянето на утвърдените принципи, води до успех.

Петият бизнес съвет на Сократ би бил да сте ясни и конкретни

Сократ е смятал, че не може да се стигне до решение на някой проблем и дори да се дискутира някоя тема, ако първо не са дадени точни определения на термините и измеренията на въпроса. По същия начин добрият бизнес лидер не трябва да се стреми да използва претенциозни думи, а по-скоро да настоява екипът му и той самият да използват точен език, с който ясно да комуникират идеите си. Ако има неразбирателство между служителите и никой не е сигурен какво трябва да направи, резултатът на края също няма да е успешен. Ето защо трябва да се стараете винаги да подпомагате спокойното и недвусмислено общуване в компанията си.

Шестият съвет на Сократ би бил да говорите с хора

Сократ е останал в историята като един от най-великите дебатьори. Вярвал е в божествеността на говорната реч и се е съмнявал в писменото слово, тъй като то е течало само в една посока – от писателя към читателя. Според древногръцкия философ истинското познание се достига чрез диалог и чрез общуването с другите. Той е смятал, че истината се открива и развива само когато дебатьорите си разменят реплики. 

Днешният бизнес свят кипи от хора с идеи и познания. В екипната работа общуването е изключително важно, защото всеки човек има своята перспектива над всеки един въпрос и може да открие грешки там, където другите не биха видели проблем. Един отбор работи най-добре, когато съотборниците знаят, че някой ги слуша и цени. Ето защо добрият бизнес екипен играч трябва да се старае да изслушва всеки и да взема предвид неговите или нейните идеи. Много от нас попадаме в капана да вярваме само на себе си, или на определена група хора. Сократ обаче би ни попитал защо смятаме, че само ние или само нашият екип сме прави? Нима това изобщо е възможно? Колкото повече си общуваме с различни хора, толкова повече знания ще натрупваме.

Седмият съвет на Сократ би бил да приемем, че дори да разговаряме с останалите непредубедено, може и да не постигнем съгласие с тях.

Древногръцкият философ е пример как може да спориш с някого ден и нощ и накрая и двамата да сте убедени, че сте прави, или поне – че другият е в грешка. За бизнеса обаче както вече споменахме, е важна размяната на идеи и създаването на атмосфера, в която всички се чувстват спокойни да споделят мнението си, а не – да сте на едно мнение. В своята книга “Неограничена власт“ бизнесменът Тони Робинс споделя как е имал двама партньори, с които е основал компания – единият, с когото много си е приличал, и друг – който е обикалял офиса като черен облак. Тони Робинс споделя, че в началото се е дразнел на втория си съдружник, но после е осъзнал, че в караниците си с него, за да достигнат до консенсус, всъщност често са взимали решения, които в крайна сметка са повлияли позитивно на компанията. Сократ би Ви казал да не се стремите да се обграждате само с хора, които харесвате и които са на Вашето мнение, а да търсите онези, които биха поставили под въпрос, а може би дори биха обидили негативно вярванията Ви и решенията Ви. Сократ е бил велик и пак е бил готов да спори с всеки. Бъдете велики и Вие и не карайте бизнес партньорите Ви и служителите Ви да се страхуват да споделят мнението си с Вас. Разговаряйте не за да постигнете съгласие, а за да откривате нови хоризонти.

Това бяха съветите на Сократ, които, след като разгледаме неговата философия, можем да си представим, че бил дал на хората в бизнеса. Нека ги повторим отново. Първо, чудете се редовно. Второ, забавете темпото, когато е необходимо. Трето, не просто задавайте въпроси, а ги преживейте. Четвърто, съмнявайте се във всички вярвания и най-вече във Вашите собствени. Петият съвет на Сократ би бил да сте ясни и конкретни в общуването си, а шестият – да говорите с хора. Седмият и последен съвет на древногръцкия философ би бил да не се стремите винаги да постигнете съгласие със събеседника Ви. Ако сте търсили ново и нетрадиционно бизнес вдъхновение, то ние се надяваме съветите на Сократ да си Ви дали нова перспектива над това какво трябва да представлява една работна атмосфера и да се опитате да приложите съветите му на практика.

Източници:

Socrates| Stanford Encyclopedia of Philosophy

The business advice Socrates would give if he wrote a management book today

Socrates: The Father Of Western Philosophy

Socrates’ Timeless Lessons for Entrepreneurs

What Would Socrates Do? Business advice from Ancient Philosophers

Остави ни коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

0