Личностно Развитие

Как движението, повтарянето и грешките помагат на умението ни да трупаме нови знания и умения?

ation - 2024-01-17T140516.841

Как движението, повтарянето и грешките помагат на умението ни да трупаме нови знания и умения?

Всички сме чували, че физическите упражненията помагат на мозъка ни да запомня нова информация по-лесно. Знаете ли обаче, че това е вярно само донякъде? В тази  статия ще Ви представим защо да се проваляте всъщност е полезно за Вас и как това е свързано с физическите упражнения и Вашата памет.

Хората можем да трупаме знания, да променяме поведението си и да научаваме нови умения благодарение на процес, наречен невропластичност, при който нервните връзки в мозъка ни се променят спрямо опита ни. Не всичко, което ни се случва обаче ни променя. За да се създадат нови връзки, трябва и да ни се случи нещо необичайно – тоест включващо някакво инцидентно събитие или ние да обърнем съзнателно по-високо внимание от обикновено на нещо конкретно, което искаме да научим. Ако Ви е интересно какво можете да направите, докато учите нещо, за да подобрите умението на мозъка си да го усвои, погледнете статията “Как да подобрите фокуса си и умението да натрупвате нови знания?“. В този материал ще обсъдим какво се случва, когато извършвате някакво действие, което искате да научите, и как грешките всъщност Ви помагат.

Механизъм на промяната на мозъка и запомнянето 

За да може мозъкът Ви да разбере, че трябва да се промени, нещо ново трябва да се случи. Тоест не можете да се научите на нещо, без да грешите. Много хора се стремят да постигнат така нареченият “флоу стейт“, но не осъзнават, че това е състояние, в което човек върши нещо, което е правил толкова пъти преди, че някои неща, свързани с него, вече са автоматизирани. Например, ако в продължение на три месеца свирите една и съща мелодия на цигулка, в някакъв момент ще може да влезете във “флоу стейт“, където техническата част от свиренето се случва, без да се замислите, и можете да обърнете повече внимание на чувствата, които влагате в изпълнението. Това обаче не е учене. Ученето става когато мозъкът ни разбира, че върши нещо грешно и трябва да се поправи.

Когато правим грешки, ние естествено се ядосваме. В този момент в тялото ни се отделя епинефрин, още наречен адреналин. Тук много хора решават да се откажат от това, с което са се захванали. Недейте да правите това. Фактът, че се чувствате раздразнени всъщност е полезен за запомнянето на нова информация, защото Ви изкарва от нормалното Ви състояние и мозъкът Ви започва да обръща по-голямо внимание на онова, което правите в момента. Важно е да знаете, че епинефринът, който се отделя, когато усетите силна емоция, като гняв, когато се опитвате да усвоите умение, активира нервните клетки в мозъка Ви за промяна. Затова, ако се откажете, след като се почувствате раздразнени, че нещо не Ви се получава, нервните Ви клетки все пак ще усвоят ново знание. Само че не това, което сте упражнявали, а – че сте се отказали. Заради това в бъдеще ще Ви е все по-трудно да не се отказвате.

Мозъкът ни е изключително лесен за промяна преди двадесет и петата ни година. След това обаче невропластичността ни намалява значително. Доказано е, че за разлика от децата, възрастните не могат да правят резки и грандиозни проблеми в мозъка си, а само малки поправки. Тези малки поправки обаче могат да се натрупат и в крайна сметка да постигнете грандиозната промяна, към която се стремите.

Концентрацията – как да я задържим, за да постигнем промени?

Как обаче можете да направите тези малки промени? Мозъците ни могат да са фокусирани едва 90 минути, като в началото и края на това време най-вероятно често ще се разконцетрирате. За възрастните обаче е важно да имат едва седем до тридесет минути концентрация през тези деветдесет минути, за да направят промяна в мозъка си. През тези седем до тридесет минути е важно да повтаряте онова, което искате да научите дори да правите грешки. Всъщност е доказано, че трябва да направите една и съща грешка около 100 пъти в рамките на този времеви диапазон, за да може мозъкът Ви да се научи повече да не я прави. Важното е също така да спрете, след като мине определеното време, дори да се чувствате, че може да продължите. Колкото по-дълго учите, толкова повече грешки ще правите и ще объркате нервната си система относно какво трябва да промени. С пример от реалния живот това би означавало, че ако искате да научите нов език, е важно в рамките на деветдесет минути и особено в онези критични седем до тридесет минути, да правите едно и също упражнения – дали ще е граматическо, правописно или ще повтаряте думи, няма значение – важно е да не го сменяте и да си позволявате да бъркате.

Интересното е, че въпреки че мозъкът на възрастните е по-податлив на промяна, има ситуации, в които може да се променя толкова бързо, колкото и на дете. Тези ситуации са или силно негативни, или силно позитивни. При силно негативна ситуация мозъкът ни освобождава огромно количество епинефрин и ацетилхолин, които маркират нервните ни клетки за промяна. За повече информация за тези две вещества, вижте статията, която споменахме по-рано. Силно позитивни събития водят до производството на много допамин, който също е тясно свързан с невропластичността.

Фактори за усвояване на нови знания

Допаминът е невротрансмитер, обвързан със мотивацията, който също активира нервните Ви клетки и им позволява да се променят по-лесно. Също така той е субективен, тоест при много ситуации зависи от самите Вас кога ще го получите. Ако се самоубедите, че да правите грешки всъщност е нещо хубаво, тялото Ви ще се научи да освобождава допамин, докато сте фокусиране върху повтарянето на някакво действие, независимо дали се справяте добре. Това ще помогне на мозъкът Ви да запомни умението по-лесно.

Можете да усвоявате нови знания и със помощта на движението, само че не по начина, по който най-вероятно сте чували. Повечето упражнения, които правите, всъщност изобщо не Ви помагат да учите по-лесно, но вдигат нивото Ви на енергия и бдителност. Когато имате повече енергия, имате предпоставка за успешно учене. Упражненията сами по себе си обаче не активират нервните клетки към невропластичност освен ако не засягат вестибуларния апарат и не са напълно непознати за Вас. Какво значи това? Вестибуларният апарат е този орган в тялото Ви, който Ви помага за баланса. Тоест, ако непосредствено, преди да седнете да учите, извършите физическа активност, която е непозната за Вас и която влияе на баланса Ви, невроните в мозъка Ви ще се активират за промяна. Подобни физически активности са например сърфирането, танците, йогата, гимнастиката, ходенето на ръце. Ако обаче например сте добри в ходенето на ръце и решите да го направите, преди да започнете с упражнението на друго умение, няма да постигнете желания ефект на невропластичност. Физическото упражнение трябва и да е ново за Вас освен че е необходимо да засяга и баланса Ви. След като направите тези физически активности, нервните Ви клетки ще са активни и готови за промяна за около час. Препоръчва ме Ви обаче да сте внимателни с упражненията за баланс, за да се нараните.

Това е накратко взаимовръзката между повторенията, грешките, физическите упражнения и умението Ви да усвоявате нови знания. Нека повторим казаното. Хората можем да трупаме знания, да променяме поведението си и да научаваме нови умения благодарение на процес наречен невропластичност, при който нервните връзки в мозъка ни се променят спрямо опита ни. За да може мозъкът Ви да разбере, че трябва да се промени, нещо ново трябва да се случи. Тоест не можете да се научите на нещо, без да грешите. Мозъците ни могат да са фокусирани едва 90 минути. За възрастните обаче е важно да имат едва седем до тридесет минути концентрация през тези деветдесет минути, за да направят промяна в мозъка си. През тези седем до тридесет минути е важно да повтаряте онова, което искате да научите, дори да правите грешки. Важното е също така да спрете, след като мине определено време. Колкото по-дълго учите, толкова повече грешки ще правите и ще объркате нервната си система относно какво трябва да промени. Усвояването на нови знания става бързо и при присъствието на допамин, който можете да отделяте по-лесно, като се самоубедите, че да правите грешки е полезно за организма Ви. Можете да помогнете на процеса на ученето и чрез физически упражнения, но не каквито и да е, а – такива, които засягат баланса. Ако търсите начин да подобрите умението си да усвоявате нови знания, то ние Ви препоръчваме да използвате информацията от тази аудио статия и да прецените дали техниките, описани тук, ще Ви помогнат да постигнете желаните резултати.

Източници

Using Failures, Movement & Balance to Learn Faster | Huberman Lab Podcast #7

Остави ни коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

0