Практична психология

4 стъпки, за да се завърнем в ритъм след застой

ation (75)

4 стъпки, за да се завърнем в ритъм след застой

В последните месеци графикът ми преживя много резки промени, както и този на много други хора. Стари графици и навици бяха премахнати или спрени тотално. Покрай пандемията, финансови кризи и други подобни неща е много трудно да се остане в постоянен график на работа, който е нужен за продуктивност.

Хубавото обаче е, че се връщам към предишните навици. Независимо от това, забелязвам колко голямо предизвикателство е човек да се завърне към стария си модел и ниво на работа – ето за този феномен е тази статия.

С процеса, който предстои да споделя, се надявам да помогна на поне един човек, който е заседнал или се бори със своя настоящ график..

Стъпка 1: Определете 3-5 важни навика

Първата стъпка в процеса на „отклещване“ е да се идентифицират три до пет навика, които имат значителен положителен ефект върху Вашето настроение, производителност или здраве. Тъй като може да сте в отрицателна спирала, от съществено значение е да се закотвите към реалността с навици, които предизвикват положително развитие. Трябва да доведе до нещо радостно или продуктивно, тъй като това ви тласка към положителна, възходяща спирала.

Като пример следните навиците, които определих като най-важни за мен, бяха:

  •     Спортуване
  •     Медитация
  •     Сутрешна рутина
  •     Фиксиран режим на сън
  •      Здравословно хранене

За много хора, тези пет навика ще са най-ефективни в подобряване на продуктивността, здравето и щастието им. Те помагат за разпускане на ума и вследствие от това става по-лесно да се върнем към работа.

„По същество, ако искаме да ръководим живота си, трябва да поемем контрола върху нашите последователни действия.“ – Тони Робинс

Навиците са невероятно мощни. Това, което правим последователно, с течение на времето преобразува ума, тялото и житейската ни ситуация. Така че ако искате да се завърнете, трябва да използвате навиците като превозно средство, за да стигнете до там, където искате.

 И така, първата стъпка е да се идентифицират най-важните три до пет навика и да се запишат. Това е началото на Вашия план за възстановяване. Този метод създава ясен път, по който можете да работите. Без да предприемете тази стъпка, е трудно да придобиете контрол над житейската си ситуация.

Стъпка 2: Поддържайте простота на процеса и започнете с малко

След като сте идентифицирали най-важните навици е нужно  да внимавате да не започнете твърде силно и твърде бързо. Грешката на повечето хора е, че те веднага влизат с пълна сила и се опитват да поемат всички навици едновременно. Това може да работи няколко дни, но обикновено е рецепта за неуспех. След като първоначалната мотивация изчезне, често оставате уплашени и претоварени от всички неща, които трябва да правите ежедневно. Всичко, което е необходимо, е един ден, в който не се чувствате във върховно настроение – и тези дни вероятно се появяват редовно – и това причинява негативен ефект на доминото, който води до по-голям провал.

Бях твърде често в този „цикъл на разочарование“. Бях супер мотивиран през първите няколко дни, само за да се срина малко по малко, принуждавайки се да започна всичко отначало. Много по-надежден подход е да започнете стъпка по стъпка с малки промени, така че да можете да изградите основата за силен навик и да наберете повече положителна инерция. Едва след като възприех този подход, успях да прекъсна „цикъла на разочарование“.

Затова Ви препоръчвам да изберете само един навик от списъка си с три до пет най-важни навика и да се съсредоточите първо върху този. Само когато се почувствате, че този навик става лесен или автоматичен, увеличете натоварването чрез добавяне на втори навик или разширяване на първия навик. Според мен най-правилния първи навик е тренирането – дали ще е спорт, фитнес или някакъв вид кардио тренировка. Не се занимавах смедитации все още.

Направих го още по-лесно за себе си, като започнах с 15-минутни тренировки, вместо да се принуждавам да правя пълна тренировка всеки път. Това може да изглежда не толкова амбициозно, и даже мързеливо, но е от съществено значение нещата да бъдат прости, за да се получи този първоначален импулс.

Тъй като ежедневната ми цел изобщо не беше плашеща, го правех всеки ден. Това предизвика положителен импулс и ми даде усещане за постижение. Това беше началото на завръщането. Освен това, когато започнеш да тренираш, просто не можеш да спреш, дори да сте си отредили само 15 минути.

По-важното е, че тъй като започнах  с толкова малко, не изпитвах неуспехи или отлагания, тъй като никога не пропусках да следвам този навик. Това е от решаващо значение, когато искате да се отлепите от дивана и да се върнете към продуктивен режим.

Както каза авторът Джеймс Клиър, „Трябва да започнете с версия на навика, която е изключително лесна за вас. Трябва да е толкова лесно, че да не можеш да откажеш да го правиш и толкова лесно, че изобщо да не е трудно в началото. „

След няколко седмици упражненията ми се виждаха лесни. В този момент добавих медитация към ежедневието си и малко увеличих продължителността и интензивността на тренировката си. Да, този процес може да отнеме повече време, но това е много по-надежден подход, който всъщност Ви дава резултати.

Стъпка 3: Проследяване на вашите навици

Проследяването на процеса за създаване на навик е едно нещо, което абсолютно ще искате да направите, когато сте в процеса на циментиране на най-основните си навици. Под това се има предвид да се водят записки, като дневник, в който описваме как върви процесът. Обръщайки им такова внимание, вие получавате две основни предимства:

  • Проследяването на навиците Ви увеличава вероятността да ги изпълните в действителност, тъй като мозъка ни получава както положителна награда за завършване, така и отрицателна „последица“, когато не го направите.
  • Визуалното записване на Вашите минали успехи предизвиква мотивация и чувство за постижение (което води до желание за по-добро представяне).

Като цяло, когато сте на път да създадете ритъм, проследете навиците си, за да увеличите шансовете си за успех. Можете да използвате приложение, дневник или дори само празен лист хартия, за да проследите навиците си. Инструментът има по-малко значение от действието.

Стъпка 4: Следвайте правилото „Два дни“

Дори когато си го направите лесно, започвате от малко и проследявате навиците си, все пак може да се случи да имате проблеми с изпълнението на навик в някои дни.

Понякога животът просто Ви хвърля криви топки. Понякога се появяват спешни нужди, които объркват плановете за деня. По някаква причина за този определен ден може да не сте си изпълнили навика. Тук идва от полза така нареченото „Правило за два дни“.

За много хора, най-важното нещо за създаването на режим е, че се предпазват от провала и изпадането в отрицателна спирала. Обикновено, когато не успеем да изпълним навика си един ден, това ни кара да се провалим и на следващия ден. И през следващите дни това се повтаря отново. За да предотвратите този феномен, приложете „Правилото за два дни“, което гласи, че никога не пропускате навик два поредни дни. Липсата на навик един ден може да се случи по различни причини, но никога не пропускате втория ден.

По този начин получавате най-доброто от два свята. Предпазвате се от падане в отрицателна спирала, като в същото време предоставяте място за онези дни за изключения, които всички ние изпитваме. Невъзможно е да следваме навиците си всеки ден. На практика няма никой на тази земя толкова ‘перфектен’, че да може да го направи. Практикуването на „Двудневното правило“ обаче е най-близкото нещо до този стандарт, което можем да получим.

Сега го направете

Връщането към ритъм не е само да знаете какво да правите; става въпрос за това всъщност да го направите. Само чрез реални действия набираме положителен тласък и бавно, но сигурно се възвръщаме към нашия оптимален ритъм.

Остави ни коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

0