Витамини и Минерали

Витамин К

Vegetables, fruits and text Vitamin K on green background

Витамин К

Какво представлява Витамин К и колко вида има?

Витамин К е мастноразтворимо хранително вещество, което има задачата да коагулира кръвта като образува кръвни съсиреци. Тялото ни се нуждае от него, за да поддържа костите здрави и за други жизненоважни процеси.

Всъщност това е събирателното понятие за три вида витамини, но в тази статия ще може да прочетете за двата най-значителни – K1 – филохинон и K2 – менахинон. Третият, К3, се синтезира само в лаборатории.

Основната разлика между двата са продуктите, от които си ги набавяме. Витамин К1 може да бъде намерен основно в зелени зеленчуци и растения, докато К2 може да бъде набавен от някои ферментирали храни и животински продукти. Малка част от витамина се синтезира и от бактериите в чревната флора.

Кога се налага да го приемаме и от какво количество се нуждаем?

Човешкото тяло се нуждае от разнообразни витамини и минерали, за да функционира пълноценно. Всеки трябва да го приема в ежедневната си диета и това в повечето случаи е лесно, тъй като може да бъде набавен от често срещани продукти. 

Препоръчителното количеството, което ни е нужно варира и зависи от възрастта и пола ни. Представено е в следната таблица:

Възраст Препоръчано количество в микрограми (mcg)*
Раждане до 6 месеца2.0 mcg 
7-12 месеца2.5 mcg
1-3 години30 mcg
4-8 години55 mcg
9-13 години60 mcg
14-18 години75 mcg
Мъже на 19 или повече120 mcg
Жени на 19 или повече90 mcg
Бременни или кърмещи подрастващи 75 mcg
Бременни или кърмещи жени90 mcg

*мерна единица равна на една милионна (1×10−6) на грам

При хора със заболявания, по-висок или по-нисък прием би могъл да бъде необходим. 

Продължителният прием на антибиотици може да разруши добрите бактерии в чревната микрофлора. Някои от тези бактерии синтезират К2, което води до ниска нива на витамина в организма. В подобни случаи е препоръчително да се включват по-големи количества в диетата на пациента.

Има и друг случай, в който витамин К е от съществено значение. При предозиране с антикоагулант (например Синтром), витаминът му противодейства и предотвратява кръвоизливи като съсирва разредената кръв.

Как да разберем, че страдаме от дефицит на Витамин К 

Никога не трябва да си поставяме диагнози сами, дори когато симптомите съвпадат. Това най-често води до ненужен стрес и страх, дори понякога паника. Най-добре е да се консултираме с лекар и да направим необходимите изследвания при нужда.

Някои симптоми при дефицит на този елемент включват:

  • Кръвоизливи – възможно е често и необяснима кървене на носа или несъсирващи се рани 
  • Синини – малки кръвоизливи под кожата дори при най-малките удари
  • Червени петна/пурпура

Интересен факт е че новородените бебета се раждат с точно такъв недостиг. Основната причина идва от това, че нямат достатъчно бактерии в чревната си флора, които да го синтезират. Самото вещество също трудно преминава през плацентата по време на бременност и майките не могат да снабдят бебетата с него.

По тази причина, на новородените се бие единична инжекция на Витамин К. Тя предотвратява неконтрилюемо вътрешно и външно кървене, помага на кръвта да се съсири и поддържа костите здрави.

Как да си го набавим?

К1 може да бъде приеман като хапче под формата на хранителна добавка. Смята се, че той е по-подходящ при дефицит и затова се предлага вместо К2.

В повечето случаи, приемът на добавки не е необходим освен ако не е предписан от лекар и по-добрата опция е да си го набавим от храната си.

Хранителни източници на Витамин К 

Тъй като веществото се разделя на два вида, има и две категории храни, от които можем да си го набавим

  1. Храни, богати на К1 – често зелени зеленчуци. Някои плодове също са богати на витамина, но съдържат по-малки количества.
  • Спанак
  • Броколи 
  • Маруля
  • Зеле
  • Магданоз
  • Карфиол
  • Листа от цвекло
  • Къпини и боровинки
  • Домати
  1. Храни, богати на К2 – чудесен източник е животинското месо.
  • Бекон 
  • Кайма 
  • Свински черен дроб
  • Патешки гърди 
  • Пилешки дробчета както и пиле изобщо
  • Някои сирена: чедър, синьо сирене и други
  • Жълтъците на яйцата

Ползи от приема му

Нови ползи продължават да се проучват и откриват, но тук ще ви споделя най-важните:

  • Съсирва кръвта – съсирването е важна функция на тялото ни, която в критични моменти може да спаси живота ни
  • Укрепва костите, което от своя страна може да предотврати тяхното счупване
  • Поддържа сърцето здраво като предотвратява натрупване на минерализация в артериите. Така сърцето по-лесно доставя кръв до частите на тялото и се намалява рискът от инфаркт 

Някои проучвания твърдят, че той помаги при остеопороза, но резултатите на са достатъчно точни, за да се докаже. 

Възможно ли е да предозираме

Предозирането с К1 и К2 е невъзможно, но големи количества Витамин К3 могат да ни навредят, тъй като е изкуствено синтезиран и няма задача в тялото ни. Така натрупан в големи количества стават токсичен.

Ако приемете повече К1 или К2 от необходимото, остатъкът ще бъде складиран в черния ви дроб и използван в по-късен етап. Така никога не се хаби.

Заключение

Понякога решението на проблема е на една салата разстояние и затова тук ви предлагам рецепта за салата, която съдържа достатъчно К1 и К2, за да задоволи тялото ви и да остави усмивки на лицата ви.

Източници 

Vitamins and minerals – Vitamin K – NHS

Vitamin K – Consumer

Vitamin K: Uses, Deficiency, Dosage, Food Sources, and More

Top Foods High in Vitamin K2

Vitamin K | The Nutrition Source | Harvard T.H. Chan School of Public Health

Vitamin K: Health benefits, daily intake, and sources

Vitamin K Foods: 20 Tasty, Nutritious Options

Vitamin K toxicity 

0