Спорт

Модерен петобой 

Woman on sport shooting training shooting target

Модерен петобой 

Петобоят е древен спорт, познат на човечеството от векове. Високо ценен и многокомпонентен, днес той е част от програмата на Олимпийските игри, но изменен, така че да съответства на съвременните и модерните спортове и дисциплини. 

Какво представлява модерният петобой? 

Модерният петобой е олимпийски спорт, състоящ се от други пет разнообразни спорта – фехтовка, плуване свободен стил, конен спорт, стрелба и бягане. Вдъхновен е от традиционния петобой, провеждан по време на древните Олимпийски игри. Наречен е модерен, тъй като това го отличава от останалите видове петобой като например лекоатлетическия. Най-новата структура на модерния петобой се състои от три отделни състезания – по фехтовка, плуване и конен спорт, които определят стартовото време на всеки спортист във финалното състезание – комбинирана дисциплина. Тя редува четири етапа стрелба с пистолет, последвани от 800 м бягане, като общо се изминава разстояние от 3200 м. Управителният орган – Международният съюз на модерния петобой или UIPM, вече е администрирал международния спорт в повече от 90 страни, правейки го все по-популярен и достъпен. 

Кратка история на спорта 

Историята на модерния петобой определено е разнообразна и започва преди повече от век. Всеобхватният спорт е въведен на петата олимпиада, проведена в Стокхолм през 1912 г., като включва съвременните спортове стрелба, фехтовка, плуване, конна езда и бягане, които прегръщат духа на своя древен аналог – първия петобой, съществуващ от 708 г. пр.н.е и състоящ се от бягане по цялата дължина на стадиона, скачане, хвърляне на копие, хвърляне на диск и борба. Вярва се, че създателят на модерния петобой е барон Пиер дьо Кубертен, основателят на съвременните Олимпийски игри. Той бил убеден, че именно този модерен спорт, преди всичко останало, ще има способността да тества моралните качества и ума на човека също толкова, колкото и неговите физически умения, създавайки идеалния, завършен спортист. Нововъведение е прието с ентусиазъм с присъщите му изисквания за смелост, координация, физическа издръжливост, самодисциплина и гъвкавост при постоянно променящи се обстоятелства. Първоначално модерният петобой се провежда в рамките на четири или пет дни, но през 1996 г. е приет еднодневен формат, в опит да бъде по-удобен за публиката. За да подобри изживяването за зрителите, управителният орган предлага всичките пет етапа да се провеждат на едно място. Това е планирано още за летните олимпийски игри през 2016 г., но се осъществява за пръв път на летните олимпийски игри през 2020 г. Днес мъже и жени се състезават във всички пет от тях в рамките на ден, а при провеждането на Олимпийските игри всяка дисциплина се наблюдава на един стадион, позволявайки пълно изживяване на зрителите.

Правила и особености 

Форматът на модерния петобой се променя многократно през историята, но последни години състезанието се провежда по следните правила: 

  • фехтовка – наблюдават се два кръга с електрическа шпага. В първия рунд всеки състезател се изправя срещу друг в двубой с продължителност една минута или до първия нанесен удар. В случай че времето изтече без да има осъществен удар и двамата атлети се отбелязват като загубили. При всяка победа се получават точки – например спортист, който спечели 70 процента от схватките си, получава 250 точки. Във втория рунд, поставен според резултатите от първия, времевият лимит е намален до 45 секунди и загубата на двубой води до елиминация.  
  • плуване – състезателите трябва да изминат еднократно 200 метра в свободен стил. Време от 2 минути и 30 секунди носи 250 точки, като по-бързите времена носят повече, а по-бавните – по-малко. 
  • езда – спортистите правят опит за прескачане на 12 препятствия. Състезателите не яздят собствен кон на събитието, а им е назначен непознат, като имат 20 минути да тренират с животното. Успешното преминаване носи 300 точки, но е възможно да се приспаднат точки за наказания. 
  • комбинирано бягане и стрелба – в този финален етап на модерния петобой стартовите времена на атлетите се определят от общите им резултати от първите три състезания. Най-добре представилият се започва първи. След това всеки следващ състезател тръгва със закъснение от една секунда за всяка точка, с която изостава от лидера. Спортистите бягат 3200 метра, като спират четири пъти, за да стрелят по мишени с лазерен пистолет. На всеки рунд те трябва да останат на мишената, докато отбележат пет попадения с неограничен брой изстрели или докато изтекат 50 секунди. Окончателното класиране се определя от реда на преминаване през финалната линия. 

Примерни упражнения за подготовка 

Тренировките за модерния петобой изискват комбинация от физическа и психическа подготовка. Спортистите трябва да тренират за всяка от петте дисциплини поотделно, както и да тренират преходите между дисциплините. Силовите тренировки, тренировките за издръжливост и техника са важни компоненти. Психическата подготовка, включително визуализацията и поставянето на цели, също е от решаващо значение за успеха в този спорт. Както вече споменахме има пет основни дисциплини – бягане, плуване, стрелба, фехтовка и конна езда. Нека видим как би изглеждала една примерна програма за подготовка, разделена на две основни категории, базирани на фитнес и на умения.

  • бягане – започнете с лека загрявка, включваща 5 минути разтягане и 5 минути ходене или лек джогинг. Следва тичане със средно темпо около 25 минути, след което завършете с петминутна разходка. Тези първи тренировки са за бавното изграждане на вашата тренировъчна издръжливост и наличие на солидна основа. Стремете се да бягате с нисък интензитет за цели 25 минути, като ако се затруднявате прекъснете с около 2 минути ходене пеша в рамките на това време. Постепенно увеличавайте темпото и времето за тичане, като е хубаво то да достигне час. 
  • бягане на кратки разстояния – отново се разгрейте добре преди самата тренировка. Следват 2 серии от 6 минути тичане и 3 минути почивка. Нека преминаванията са от разстояние 20м, като увеличавате скоростта си всеки път. 
  • комбинирана дисциплина – освен да подобрите стрелбата си в специализирани за това места, включването на малки силови тренировки е страхотен начин да се подготвите. Добавете лицеви опори, клякания и скачания. 
  • силови тренировки – подгответе серии от 5 упражнения със собствено тегло или със съпротивление – 2 за горна част, 2 за долна част и 1 за корем. Това ще са например лицевите опори, bent over rows с ластик, клякания, хип тръст и планк. Естествено, не се колебайте да добавите свои собствени упражнения. Изпълнявайте всеки компонент на серията по 30 секунди за 3 минути, след което починете 1 мин. и 30 сек., като повторите общо 5 пъти. 
  • плуване, езда и фехтовка – потърсете съвет от вашите треньори във всяка от тези дисциплини относно тренировката, която би била от най-голяма полза.  

Заключение 

Модерният петобой комбинира пет наистина различни и разнообразни спорта, което го прави интересен и атрактивен. Според много той е пътят към изграждането на съвършения атлет, притежаващ не само здрава физика и добра психика, но и умствени качества и хитрост. Този спорт е изключително интересен за гледане, но определено изкушаващ за любителите спортисти. Въпреки високата трудност се организират все повече непрофесионални състезания, в които можете да вземете участие, ако изпитвате интерес и се чувствате подготвени. 

Източници 

12-WEEK NATIONALS PREPARATION TRAINING … 

Modern pentathlon 

Home | Union Internationale de Pentathlon Moderne (UIPM) 

Остави ни коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

0