Хранене

Овесени ядки – ползи за здравето

Овесени ядки – ползи за здравето

Овесени ядки – ползи за здравето

Овесените ядки са известни на хората още от бронзовата ера. Макар и те да не са били известни със своите хранителни стойности, то в днешно време точно заради това се консумира, особено за закуска. От този хранителен продукт могат да се направят много ястия, включително гофрети, палачинки, барчета.

Как се преработва?

Овесът не е капризен относно отглеждането му. Изисква хладен и дъждовен климат, като най-често може да се намери в Северна Америка и Европа.

Преминават през пречиствателен процес от замърсители, а след това външната им люспа се обелва, като се запазват основните им полезни качества. След това се изсушават при температура между 90 и 120 градуса по Целзий, като това подпомага за по-дългата им трайност. 

Хранителни стойности  

Овесът е богат на хранителни вещества. Главен източник на сложен (бавен) въглехидрат, но съдържа и добро количество протеин, фибри, витамини и минерали, както и антиоксиданти. Въпреки че се препоръчват в диети за покачване или отслабване, те всъщност са доста калорични и трябва приемът да е добре съобразен с останалата част от хранителен план или диета. В 100 гр. се съдържат 390 калории, 17 гр. протеин, 7 гр. мазнини, 66 гр. въглехидрат и 10 гр. фибри, вода 8%, но не съдържат холестерол и захари. Полезни вещества, които съдържа:

  • Омега-3;
  • Витамини от група В;
  • Минерали – цинк, калий, желязо (една чаша предлага 25% необходимото дневно количество желязо за мъжете и 11% за жените) и други.

Ползи от консумация

Овесените хранителни продукти имат и ползи, които са от важна значителност за здравето на човек. Фибрите, които присъстват понижават липидите, което води до намаляване на “лошия” холестерол.

Богати на антиоксиданти, които намаляват оксидативния стрес. Това е причината те да намаляват сърдечно-съдовите заболявания. Помага за отслабване и поддържане на здравословно телесно тегло, защото е богат на фибри, което спомага човек да се чувства сит.

Те също са полезни за хора с диабет, защото стабилизира кръвната захар. Отличен източник на сложен въглехидрат, който може да захрани тялото за дълго време и поради богатия си състав, овесените ядки са с нисък гликемичен индекс. Това означава, че продуктите от овес се усвояват бавно и не предизвикват големи реакции спрямо кръвната захар и инсулина.

Стабилните нива на енергия, които осигуряват, също така са добра предпоставка за избягване на неконтролируем глад, а голямото количество фибри действа засищащо и спомага пречистването на храносмилателната система.

Универсален помощник в кухнята 

Овесените ядки могат да се употребяват от хора с всякакъв вид диети, дали от диабетици, за сваляне на килограми, без глутен или други.  Когато купувате овес внимавайте той не бъде полу-готов, а да е в натуралната си форма, защото така ще изгуби от полезните си качества. Различните видове изискват различен начин на приготвяне.

Когато са смесени до фин прах, са добър заместител на брашното. Дали в палачинки, или сладкиши, като кекс, мъфини, бисквити и други. За хората, които искат да консумират нискокалоричен хляб, могат да си приготвят хляб с овесено брашно вместо с обикновено. Въпреки че съдържат почти еднакъв брой калории и мазнини, овесените ядки и триците имат някои основни разлики. От гледна точка на протеин и фибри, триците несъмнено съдържат повече и от двете (почти двойно количество).

От гледна точка на наличието на други хранителни вещества, триците отстъпват. Това е така, защото зърното е било отстранено, за да останат само обвивката и по този начин се губят хранителни вещества, които първоначално присъстват.

Бързи рецепти за закуска

Овесените ядки фигурират във всяко мюсли или корнфлейкс. Под формата на листоподобни чипсове, мюслито или корнфлейксът представляват 50–90% най-често примесени с пшеничен флейкс, плюс добавки или в комбинация от сухи плодове, ядки, семена, мед или други подсладители и овкусители.

Мюслито е суха закуска, която представлява комбинация от плодове, пресовани житни култури. Най-често се залива с мляко или плодов сок. Има класическо мюсли, в чийто състав влизат само пресовани житни зърна, сушени плодове и ядки.

Рецепта с ябълки и с прясно млялко

  • овесени ядки – 200 г мюсли;
  • ябълки – 3 бр. средно големи;
  • прясно мляко – 400 мл;
  • лимонов сок – 1 ч.л.;
  • вода – 400 мл;
  • канела – на вкус;
  • захар – 165 г;
  • сол – 1 щипка.

Сварете овеса, като към края на варенето сипете подсладеното мляко и щипка сол. Прибавете резени от обелените и почистените от семките ябълки. Подправете десерта с лимонов сок и го поръсете с канела.

Рецепта с Кисело Мляко и Мед

  • овесени ядки – 8 с.л.;
  • кисело мляко – 1/2 ч.ч.;
  • кисело мляко – 1/2 ч.ч. цедено;
  • мед – 2 с.л;
  • стафиди – 1 шепа;
  • орехи – 1 шепа;
  • плодове по избор.

За да изглежда закуската ни красива, можем да направим по следния начин. На дъното на всяка чаша сипваме по две супени лъжици от ядките. Върху тях разпределяме равно количество както от обикновеното кисело мляко, така и от цеденото.

Над него поставяме останалите овесени ядки. Най-отгоре прибавяме меда и го поръсваме с натрошените орехи и стафиди. Всичко това разбъркваме много добре и след 10-15 минути консумираме.

Източници

Рецепта

Преработване

Ползи

съдържание

0